Visualistit inspiraation jäljillä

Helsingin Messukeskuksessa jo vuonna 1970 järjestetty Habitare on Suomen suurin, kaunein ja vanhin huonekalu-, sisustus- ja designtapahtuma. Habitare tarjoilee kävijöilleen laajan valikoiman trendejä ja elämyksiä. Tapahtuma on vuosi vuodelta kansainvälisempi, mutta vahvistaa ja tekee tunnetuksi edelleen myös suomalaisen muotoilun identiteettiä. Paikalla ovat runsain joukoin toimialan ammattilaiset, amatöörit, visionäärit ja aloittelijat. Messuhallit kuhisevat mediaväkeä, designin ystäviä, kodin koristelijoita, ammattisisustajia, suunnittelijoita ja haaveilijoita.

blogi-habitare_opiskelijat

Luovin ammatillisen lisä- ja täydennyskoulutuksen visualisteiksi opiskelevat viihtyvät opintomatkalla Habitaressa vuosittain. Perinteeksi muodostunut tapa matkustaa pääkaupunkiin mahdollistaa visuaalisen markkinoinnin ajankohtaisuuksiin ja monimuotoisuuteen tutustumisen.

Toinen opintomatkapäivistä vietetään tutustuen suurten tavaratalojen syyskampanjoihin, ketjuliikkeiden uusimpien konseptien mukaisiin myymälöihin, maailmanbrändien liikkeisiin tai shop-in-shopeihin sekä Design Districtin pikkuputiikkeihin. Toisena päivänä kohti Habitarea lähdetään heti aamusta. Messuilla kello karkaa iltaan usein liiankin nopeasti.

Habitaren keskeinen teema tänä vuonna oli kollektiivinen koti. Yhteisöllisyys sisustamisessa toi näkökulmia kodin eri tilojen toiminnallisuuteen ja visuaalisuuteen huomioiden lapset ja yhdessäolon. Myös moderni muotoilu ja ekologiset ratkaisut painottuvat tarjonnassa. Värejä oli esillä runsaasti ja tummalla skaalalla pullonvihreästä oranssisten maustevärien kautta yönsiniseen ja mustaan. Metalliväreistä keltakulta ja kupari tulivat vastaan kaikkialla. Tämän hetken trendivalaistus on tunnelmallista ja pehmeää. Vierailijoina ja luennoitsijoina tapahtumassa puhuivat esimerkiksi New York Timesin designkriitikko Alice Rawsthorn ja Skandiumin perustaja Magnus Englund.

Tutkintoa suorittaville opintomatka avaa visuaalisen alan tekijöiden aidon ja kansainvälisen työnäyttämön. Monipuolinen muotoilutarjonta ja luova tunnelma ruokkivat visuaalisen ihmisen voimavaroja. Ainoastaan jo ilmapiirin aistiminen vahvistaa ammatillista identiteettiä. Ihanasta estetiikasta ja rohkean innovatiivisista ratkaisuista saa uutta omaan työhön ja osaamiseen. Tapahtuma on myös mahdollisuus verkostoitua, löytää tulevaisuuden työantaja tai yhteistyökumppani. Sytyttää kipinä tai tulla tietoiseksi siitä, mitä juuri minä haluan alan ammattilaisena vielä tehdä, nähdä, kokea.

Lue lisää markkinointiviestinnän ammattitutkinnosta ja hae koulutukseen!

Molla Jelkänen
Kouluttaja

blogi-habitare1blogi-habitare2

 

 

 

Hei! Kuulisimme mielellämme palautteesi sivustostamme, jotta voimme palvella jatkossa entistä paremmin.

Miten arvioisit Luovi.fi -sivuston käyttökokemuksesi?

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.