Erkkaa verkossa
Maksuttomia verkkoluentoja
Erkkaa verkossa -luentosarja tarjoaa luentoja kaikille erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kanssa toimiville ja asiasta kiinnostuneille. Luennot ovat maksuttomia ja kaikille avoimia. Lähetysten kuvaukset ja taltiointi toteutetaan opiskelijatyönä osana Ammattiopisto Luovin media-alan opetusta.
Erkkaa verkossa -streamit toteutetaan yhteistyössä Aluehallintoviraston kanssa.
#erkkaaverkossa #Luovi #avikouluttaa
Kaikkien potentiaali käyttöön! Uudelleenajattelua opiskelijoiden osallisuuden ja opinnoissa onnistumisen tukemiseen ja sen arviointiin. 14.11.2024 klo 14-15.30
Tutkimukset ovat osoittaneet, että monipuolisilla, yksilöllisesti räätälöidyillä tukitoimilla sekä opetushenkilöstön ymmärtäväisellä asenteella on merkitystä opiskelijoiden opintoihin kiinnittymiseen, niissä onnistumiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Sosiaaliset kanssakäymiset muovaavat sekä yksilöiden identiteettiä että niitä normatiivisia mekanismeja, joiden varaan yhteiskuntamme ja koulutusjärjestelmämme ovat rakentuneet. Toisin sanoen, tarvitsemme yhteisöä kukoistaaksemme.
Tule kuuntelemaan tutkijayliopettaja (tenure track) Sanna Ryökkysen luentoa, jossa pohditaan opiskelijoiden kokemusten ja tarpeiden huomioimisen merkitystä tutkimuksen ja toiminnan lähtökohtina. Luennolla tutustutaan tunnustuksen antamisen ja saamisen merkitykseen osana inhimillistä kasvua ja kehitystä. Lisäksi pysähdymme pohtimaan opetushenkilöstön roolia sillanrakentajina ja muutosagentteina muuttuvassa koulutusjärjestelmässä ja työelämässä.
Ilmoittaudu katsomaan tallenne.(avautuu uuteen ikkunaan) Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.
Erkkaa verkossa -luentotallenteet
Uupuneen opiskelijan tukeminen
Mitä opiskelu-uupumuksella tarkoitetaan ja mitä keinoja on ehkäistä opiskelu-uupumusta oppilaitoksen arjessa? Koulutus auttaa ymmärtämään opiskelu-uupumukseen vaikuttavia tekijöitä sekä tunnistamaan opiskelu-uupumusta lisääviä ja lieventäviä tilanteita oppilaitoksen arjessa. Koulutus antaa välineitä, joilla voidaan vahvistaa jokaisen opiskelijan jaksamista yksittäin tai ryhmän kanssa.
Kouluttajana toimii MIELI ry:n asiantuntija, Marja Snellman-Aittola. (LO, Sos.tt., Neuropsykiatrinen valmentaja).
Ilmoittaudu katsomaan tallenne.(avautuu uuteen ikkunaan) Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.
Miksi kohtaaminen on välillä niin vaikeaa?
Jokaisella ihmisellä on fundamentaalinen tarve tulla nähdyksi, kuulluksi ja kohdatuksi. Nuoruudessa tämä tarve korostuu, mutta samalla sen täyttäminen on vaikeampaa kuin aiemmin. Lähes joka viides nuori kokee, ettei tule kohdatuksi. Tämä voi johtaa täydelliseen eristäytymiseen tai aggressiiviseen, uhoavaan käyttäytymiseen. Luennolla keskustellaan siitä, miten nuoret toivovat tulevansa kohdatuiksi ja miten me aikuiset voisimme tilanteeseen vastata.
Niina Junttila työskentelee kasvatuspsykologian professorina Turun ja Jyväskylän yliopistoilla ja johtaa mm. laajaa Right to Belong – Oikeus osallisuuteen -tutkimuskonsortiota sekä kansallisen Osallistujien Suomi toimenpideohjelman suunnittelua. Tieteellisten julkaisujen ohella hän on kirjoittanut teemasta mm. kirjat Kavereita nolla (Tammi 2015), Kaiken keskellä yksin (Tammi 2018) ja Yksinäisyyden monet kasvot (Tammi 2022).
Ilmoittaudu katsomaan tallenne.(avautuu uuteen ikkunaan) Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.
Haastavien tilanteiden kohtaaminen yhdessä nuorten kanssa
Millaista on haastava käytös? Mitä näkyvän käyttäytymisen takaa voi löytyä? Miten tilanteita voidaan purkaa ja myös ennaltaehkäistä niin, että yhteinen arki olisi mahdollisimman sujuvaa? Mikä vaikutus on aikuisen omilla tunnetaidoilla sekä kyvyllä kohdata nuoria?
Tällä käytännönläheisellä luennolla aihetta käydään läpi sekä teoriapohjaista tietoa sekä käytännössä toimivaksi todettuja toimintatapoja yhdistäen.
Luennoitsijoina toimivat Aseman Lapset ry:n työntekijät Minttu Oinonen ja Eliisa Ahlstedt. Minttu tekee tunnetaitojen ja mielenhyvinvoinnin tukemiseen liittyvää työtä eri-ikäisten nuorten ja vanhempien kanssa. Eliisa on pitkän linjan kohtaavan työn ammattilainen ja työskentelee järjestössä Löytävän nuorisotyön ja Walkers-bussin toimintavastaavana.
Ilmoittaudu katsomaan tallenne.(avautuu uuteen ikkunaan) Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.
Aineisto: Päivitetään luennon julkaisun yhteydessä ja linkki materiaaliin löytyy vahvistusviestistä.
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Lämpimästi tervetuloa!
Työelämätaidot ja tiimiopettajuus Telma-koulutuksessa
Asiantuntijoina luennolla toimivat erityisopettajat Anu Kristo ja Jenni Leinonen Ammattiopisto Luovista. Luennolla pääsemme tutustumaan Työelämätaitoihin ja tiimiopettajuuteen Telma-koulutuksessa. Opiskelupäivä kauppakortteli Pekurissa alkaa yhteisellä aamupalalla ja työnjaolla. Oulun keskustassa jo tutuksi tulleet punaiset Luovi-hupparit jalkautuvat työpaikkoihin harjoittelemaan työelämätaitoja lähialueen yrityksissä. Osa Pekurin tiimin opiskelijoista tarttuu kynään Kasarmin luokkatiloissa ja opiskelee Telman opetussuunnitelman sisältöjä. Pekurin Telma-tiimiin kuuluu neljä ryhmää. Tiimiopettajuuden avulla opiskelijat kulkevat omaa yksilöllistä opintopolkuaan.
Ilmoittaudu katsomaan tallenne.(avautuu uuteen ikkunaan) Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.
Aineisto: Päivitetään luennon julkaisun yhteydessä ja linkki materiaaliin löytyy vahvistusviestistä.
(Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.)
Lämpimästi tervetuloa!
Vahvuusperustainen toimintakykyajattelu ja muutoksen mahdollistaminen
Terveys- ja toimintakyky ovat hyvinvoinnin perusta. Hyvä toimintakyky ja sitä tukeva ympäristö auttavat ihmistä selviytymään hänelle itselleen merkityksellisistä arjen toiminnoista kotona, opiskelussa, työelämässä ja vapaa-ajalla. Lainsäädäntö edellyttää toimintakyvyn arviointia erilaisten palveluiden tai etuuksien saamiseksi ja velvoittaa väestön toimintakyvyn tukemiseen.
Historiallisesti toimintakykyä on arvioitu usein pitkäaikaissairauksiin, vammoihin ja häiriöihin liittyvien rajoitteiden, vaikeuksien ja ongelmien pohjalta. Vaikeuksiin keskittyminen voi vain vahvistaa ja lisätä uusia ongelmia ja siksi onkin tärkeä kiinnittää huomiota enenevässä määrin ihmisen vahvuuksiin ja siihen, miten myönteistä muutosta mahdollistetaan.
Tässä luennossa toimintaterapeutti ja yhteiskuntatieteiden tohtori Anu Kippola-Pääkkönen avaa toimintakyvyn määrittelyä ja sitä, miten toimintakyvyn myönteistä muutosta mahdollistetaan. Anu toimii Lapin ammattikorkeakoulussa erityisasiantuntijana Osallisuus ja toimintakyky -osaamisryhmässä.
Ilmoittaudu katsomaan tallenne.(avautuu uuteen ikkunaan) Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.
Aineisto: Päivitetään luennon julkaisun yhteydessä ja linkki materiaaliin löytyy vahvistusviestistä.
(Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.)
Lämpimästi tervetuloa!
Ankkurit ylös ja kohti uusia satamia! Toimintakykyajattelu ja RUORI-arviointimenetelmä nivelvaiheen ohjaustyössä
Tämänkertainen Erkkaa Verkossa-luento johdattelee kuulijat toimintakykyajattelun äärelle ja avaa näkymän toimintakykyarviointiin perustuvaan opiskelukyvyn kuvaamiseen. Maailman terveysjärjestön (WHO) kansainväliseen ICF-luokitukseen perustuva RUORI-arviointimenetelmä tuo opiskelijan vahvuudet ja erityisen tuen tarpeet esille oppija- ja voimavaralähtöisesti. RUORI antaa käyttökelpoista ja konkreettista tietoa oppijan vahvuuksista ja mahdollisista oppimisen tuen tarpeista ammatillisissa opinnoissa. Se soveltuu erinomaisesti sekä nivelvaiheen ohjauksen työkaluksi että luomaan pohjaa HOKS-työskentelyyn.
Runsaasti kansallista ja kansainvälistä kiinnostusta herättäneeseen RUORI-arviointimenetelmään ja sen innostaviin käyttömahdollisuuksiin perehdytään menetelmän pääkehittäjän, Riina Karvosen johdolla.
Ilmoittaudu katsomaan tallenne. Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.
Aineisto: Päivitetään luennon julkaisun yhteydessä ja linkki materiaaliin löytyy vahvistusviestistä.
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Lämpimästi tervetuloa!
Selkeä kommunikointi oppimistilanteessa – kuvat ja tulkki mukaan arkeen
TulkkausILONA Oy ja Selkosivut.fi Reeta Ahosilta ja Jenni Vauhkonen ovat kommunikaatioalan asiantuntijoita ja tulkkeja. Luennolla he kertovat puhevammaisten tulkkauksesta, tulkin ja asiakkaan kohtaamisesta, toimivasta yhteistyöstä erilaisissa oppimistilanteessa sekä kuvakommunikaation hyödyntämisestä arjessa. Luennon jälkeen sinulla on ymmärrys ja tieto kuka hyötyy tulkkauspalvelulain perusteella järjestetystä tulkkauspalvelusta ja miten sitä haetaan.
Ilmoittaudu katsomaan tallenne. Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.
Aineisto: Päivitetään luennon julkaisun yhteydessä ja linkki materiaaliin löytyy vahvistusviestistä.
(Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.)
Lämpimästi tervetuloa!
Aivojen kypsyminen, itseohjautuvuuden kehitys ja pedagogiset menetelmät eri ikävaiheissa
Aino Saarinen tutkija ja yliopistonlehtori Helsingin yliopistosta.
Erkkaa verkossa luennolla tällä kertaa yhdistetään aivotutkimusta, kehityspsykologiaa ja pedagogiikkaa ja pohditaan, kuinka esimerkiksi aivotutkimuksen tuloksia voi hyödyntää koulun arjessa.
Ilmoittaudu katsomaan tallenne. Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.
Aineisto: Päivitetään luennon julkaisun yhteydessä ja linkki materiaaliin löytyy vahvistusviestistä.
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Lämpimästi tervetuloa!
Opettajien haasteista ratkaisuihin – inklusiivisen pedagogiikan sovelluksia / Suvi Lakkala
Opettajat suhtautuvat inkluusion ideologiaan myönteisesti, mutta ovat tyytymättömiä sen puutteelliseen toteutumiseen käytännössä. Miten inkluusio saataisiin toimimaan? Inkluusio nähdään usein monenlaisten oppijoiden samaan oppimistilaan sijoittamisena, mutta tämä on kaikkein alkeellisin inkluusion tulkinta. Tule kuuntelemaan inklusiivisen pedagogiikan tutkijaa Suvi Lakkalaa, jonka luennolla käsitellään konkreettisesti, mitä inklusiivinen kasvatus tarkoittaa oppilaitoksen arjessa. Luennolla esitellään käytännöllisiä tapoja, joiden avulla rakennat inklusiivista opetusta ja voit suunnitella opetusta heterogeenisille oppijaryhmille. Tutustut myös inklusiivisen pedagogiikan onnistumisen kriittisiin elementteihin.
Ilmoittaudu katsomaan tallenne
Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.
Luentomateriaali (PDF, aukeaa uuteen välilehteen)
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Erityisyys ja tunnetaidot – rakentavan vuorovaikutuksen keinoin / Päivi Salo
Vahvista osaamistasi erityisen tuen oppijan kohtaamisessa rakentavan ja myötäelävän vuorovaikutuksen avulla. NVC, eli non violent communication on tunne– ja tarvetaitoja, jotka usein ovat monen erityisen tuen oppijan turhautumisen taustalla. Saat ymmärrystä ja osaamista tunteidensäätelyn pulmien kohtaamiseen ja varmistat niillä opiskelijan itsesäätelyä ja hyvinvointia opinnoissaan. Luonnollisesti taidot vahvistavat itseymmärrystäsi ja samalla työyhteisön tunneilmaston ymmärtämistä. Opit kohtaamaan tilanteita inhimillisestä näkökulmasta ja vahvista psykologien turvan tuntua. Tule kuuntelemaan tärkeää luentoa tunnetaidoista!
Ilmoittaudu katsomaan tallenne
(Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.)
Luentomateriaalit:
- Erkkaa verkossa Päivi Salo (PDF, aukeaa uuteen välilehteen)
- Erkkaa verkossa LuuppiDiat 26.4.2023 Päivi Salo (PDF, aukeaa uuteen välilehteen)
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Kaikilla vahvuuksilla – laaja vahvuusnäkemys opetuksessa, ohjauksessa ja erityisessä tuessa / Sanna Wenström
Vahvuuksia tulee tunnistaa yhtä tarkasti kuin erityispedagogiikassa tunnistetaan erilaisia oppimisvaikeuksia. Laaja vahvuusnäkemys tarjoaa tutkimukseen ja teoriaan perustuvan viitekehyksen vahvuuksien tunnistamiselle, sanoittamiselle ja jäsentämiselle. Laajan vahvuusnäkemyksen tutkija ja VOIMAKEHÄ®-menetelmän kehittäjä Sanna Wenström avaa vahvuusnäkemyksen taustaa, vahvuuksien merkitystä ja toimintamekanismeja sekä esittelee laajan vahvuusnäkemyksen kuusi erilaista lajia. Luennolla syvennytään myös ajankohtaiseen voimakehätutkimukseen ja tutustutaan käytännön esimerkkeihin laajan vahvuusnäkemyksen ja voimakehätyöskentelyn soveltamisesta opetuksessa, ohjauksessa ja erityisessä tuessa.
Ilmoittaudu katsomaan tallenne.
(Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.)
Luentomateriaali (pdf, linkki aukeaa uuteen välilehteen)
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Turvallisuuden huomioiminen opetushenkilöstön työssä ja omassa toiminnassa / Tomi Jokivalli
Luennolla käsitellään turvallisuuteen liittyviä lakeja ja velvoitteita sekä mietitään, mitä jokainen voi itse tehdä oman turvallisuutensa eteen erilaisissa oppimisympäristössä. Pääpaino luennolla on tilanteiden ennalta ehkäisemisessä ja ennakoinnissa. Mitä sitten, jos uhkaava tilanne kuitenkin tulee? Miten toimin tilanteessa? Mitä ihmisessä tapahtuu stressitilanteessa? Entä mitä olisi hyvä huomioida tilanteen jälkeen?
Osallistuja saa valmiuksia ennakoida asioita ja toimia haastavissa sekä uhkaavissa tilanteissa. Opit huomioimaan turvallisuutta oppilaitoksessa erilaisissa oppimisympäristöissä sekä tiedostat oman toimintasi vaikutuksen turvallisuuteen. Lisäksi luennolla käydään läpi keinoja stressireaktioiden aiheuttamien vaikutusten vähentämiseksi.
Kouluttajana Tomi Jokivalli, turvallisuusalan kouluttaja, toimitusjohtaja Turvavuoksi Oy
Ilmoittaudu katsomaan tallenne.
Lomake aukeaa uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin. Tallenne on katsottavissa 31.5.2024 saakka.
Luentomateriaali (pdf, linkki aukeaa välilehteen)
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Erilaisten oppijoiden oppimista sujuvoittavat digivälineet / Riikka Marttinen
Kuinka tukea erilaisia oppijoita digitaalisten taitojen harjoittelussa? Entä millainen on saavutettava ja turvallinen digitaalinen oppimisympäristö? Tiedätkö jo, millaisia oppimista tukevia välineitä ja keinoja löytyy?
Luennon aikana saat vinkkejä erilaisen oppijan tukemiseen, saavutettavien oppimismateriaalien ja -ympäristöjen luomiseen. Lisäksi luennolla esitellään lukemista, kirjoittamista ja keskittymistä sujuvoittavia välineitä ja keinoja. Tutustumme muutamiin Microsoftin ja Googlen oppimisympäristöjen hyödyllisiin asetuksiin ja toimintoihin sekä digitaalisiin apuvälineisiin ja sovelluksiin. Opit kuinka tuotetaan tekstiä sanelemalla ja miten teksti muutetaan puheeksi. Luennon aikana näet myös esimerkkejä erilaisista monikanavaisista digitaalisista ohjausmateriaaleista ja oppimisympäristöistä.
Asiantuntijana Riikka Marttinen, erityisasiantuntija, toimintaterapeutti, Erilaisten oppijoiden liitto, Oppimisen apuvälinekeskus.
Ilmoittaudu katsomaan tallenne
Lomake aukeaa uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin. Tallenne on katsottavissa 31.12.2023 saakka.
Luentomateriaali (pdf, aukeaa uuteen välilehteen)
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Haasteena haastava nuori? Haastavasti käyttäytyvän nuoren kohtaaminen ja ohjaaminen / Juho Viitanen, Ammattiopisto Luovi
Haastavasti käyttäytyvä nuori haastaa meidät tarkastelemaan omaa tapaamme kohdata, ohjata ja olla vuorovaikutuksessa. Mutta mitä seikkoja haastavan käyttäytymisen taustalla voi olla? Tällä luennolla perehdytään haastavan käyttäytymisen kohtaamisen ja ennaltaehkäisemiseen sekä aggressiivisesti käyttäytyvän nuoren kanssa toimiseen työrauhaa edistäen.
Luennoitsijana toimii KM, erityisopettaja Juho Viitanen, joka toimii Ammattiopisto Luovin Helsingin yksikössä VALMA-koulutuksen opettajana. Tätä ennen hän on toiminut kymmenen vuotta erityisluokanopettajan peruskoulussa luokka-asteilla 1. – 9. Viitanen toimii asiantuntijana lasten- ja nuorten käyttäytymisen haasteisiin sekä työrauhaan liittyvistä teemoista, ja konsultoi opetushenkilöstöä pedagogisten keinojen hyödyntämisestä työrauhan edistämiseksi. Hän on myös kysytty ja innostava luennoitsija.
Ilmoittaudu katsomaan tallenne
Lomake aukeaa uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Erkkaa verkossa -podcast
Erkkaa verkossa -podcastia voit kuunnella sekä Spotifyssa että Apple Podcasteissa. Erkkaa verkossa -podcastissa käsittelemme ammatillisen erityisopetuksen ajankohtaisia aiheita, tarjoamme käytännön vinkkejä, ajatuksia ja ajankohtaista tietoa erityistä tukea tarvitsevien kanssa työskenteleville.
Alta löydät uusimman jaksomme. Näet Spotify-upotuksen jos olet hyväksynyt sivuston evästeet. Muuta evästeasetuksiasi.
Livestream-luennot
Olemme vuosien varrella toteuttaneet verkkoluentoja erityispetuksen teemoista. Nämä luennot ovat katsottavissa tallenteina maksutta Livestream-palvelussa osoitteessa livestream.com/ammattiopistoluovi. Linkit aukeavat uuteen välilehteen ja siirryt Livestreamin sivustolle.
2018
- Hakeutuminen, henkilökohtaistaminen ja erityinen tuki – ajakohtaiswebinaari –Riina Karvonen ja Jaana Heikkinen
- MAMMUTTI 1.0 – Huumekeskustelu NYT!
- Sovellettua liikkumista – kuinka vastata liikkumattomuuden haasteisiin? – Jukka Penttilä
- Pedagoginen hyvinvointi ja psotiviinen psykologia kouluyhteisössä – Sanna Wenström
- Yhteinen työ – kohti positiivista kouluyhteisöä – Sanna Wenström
- Ammatillisten opintojen aikainen tuki ja ohjaus erityistä tukea tarvitseville maahanmuuttajaopiskelijoille – Eija Honkanen, Haaga-Helia sekä Tiina Räsänen ja Merja Outinen, Omnia
- Turvallisuus oppilaitoksissa – miten jokainen voi vaikuttaa – Harri Hamm
- Kommunikoitko vai kohtaatko? – Jaana Heikkinen, Luovi ja Aslak Rantakokko, Suomen Vanhempainliitto
- Oikeus digitaalisuuteen – digitaalisuuden hyödyntäminen opiskelijan ohjaamisessa – Irmeli Lignell, HAMK
- Esteettömyys ja saavutettavuus oppilaitoksessa – Irmeli Lignell, HAMK
- Erityisen tuen tarpeet – haaste kohtaamiselle? – Kaisa Posti
- Opiskelijalähtöinen yto-opetus – Tarja Järvi
- Valma-koulutuksen tarjoama tuki ja ohjaus erityistä tukea tarvitseville maahanmuuttamaopiskelijoille – Eija Honkanen ja Kirsi Helén Haaga-Helia
- Opiskelijoiden kokemuksia työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta
- Työnantajan näkökulmia työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaamiseen – Hannes Kortesalmi Iin Autokeidas Oy
2017
- Tervareitti ohjauksen muotona – Anna-Kaisa Puusaari, Valteri-Tervaväylä
- Oppimisympäristöt ja nuoria motivoivat pedagogiset ratkaisut – Heidi Viertola
- Toimintakykyarvio.fi-palvelu – Veli-Pekka Nitovuori
- Tavoitteen asettaminen ja arviointi ohjauksen muotona – Pia Kvist, Valteri-Tervaväylä
- Erityisopettajan viestikapula perusopetuksesta toiselle asteelle – Timo Sipilä
- Toimintakyvyn edistäminen – Erja Kaakkuriniemi
- Tietoa kaikille – Marjut Huttunen
- Onnistuneen yhteistyön strategiat ohjauksessa – Piia Jokelainen
- Eväitä arkeen, ope – miten tuen kaikkien opiskelijoiden oppimista – Kaisa Posti
- Sujuva vuorovaikutus kodin ja koulun yhteistyössä – Sari Haapakangas
- Nähty, kuultu, osallinen – Sari Haapakangas ja Anu Uusikylä
Mun reitti – motivoiva ja yhteisöllinen ohjaus – Riina Karvonen ja Henna Ijäs - Motivoivaa meininkiä! -esittely
- Erityistä meininkiä menetelmillä -esittely
- Kohti innostavaa ammatillista koulutusta – Sanna Wenström
- Suunta positiiviseen, ope! – Sanna Wenström
- Hyvä fiilis! – tehdään yhdessä
- Toiminnanohjauksen tukeminen ja strukturoitu opetus – Leena Hintsanen
- Vuorovaikutus ja toiminnalliset menetelmät opetuksessa ja ohjauksessa – Katja Kinnunen
- SOS – Sujuva ohjaus ja siirtymät -aloituswebinaari
- Uudistunut Ruori – ohjauksen ja tuen tarpeen arviointityökalu – Riina Karvonen
- Opiskelijan psyykkisen tuen tarpeet – Riina Karvonen
- Erityisen tuen tarpeet ja henkilökohtaistamisen suunnittelu -aloituswebinaari
- Ammatillisen koulutuksen reformi – kohti uusia toimintatapoja (taltiointi seminaarista)
- Osallisuutta vahvistava yksilöllinen ohjaus – Sanna Häkkilä-Ruottinen ja Jaana Heikknen
2016
- Tuokioita dialogisuudesta – Pirkko Kepanen ja Marja Koukkari
- Moniammatillinen yhteistyö – Riina Karvonen
- Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 2. asteella – Riina Karvonen
- Hyvinvoiva oppimisympäristö – Riina Karvonen
- Ohjaaminen ja kohtaaminen opiskelijatyössä – Riina Karvonen
- Ruori – Ohjauksen ja tuen tarpeen arviointityökalu – Riina Karvonen
- Oppilaan kohtaaminen ja unelmat – Susanna Lähteenmäki
- Realistinen ammatinvalinta – Sanna Alila
- Arjen laatutyö ammatillisessa koulutuksessa – Marjut Huttunen
- Näkökulmia erilaisuuteen – Sanna Wenström
- Motivaation jäljillä – Sanna Wenström
- Pedagoginen hyvinvointi – Sanna Wenström
- Oppimisen ja osaamisen arvioinnin erot – Pirjo Ruha
- Konsultoiva erityisopettaja opetuksen tukena – Lea Veivo Oulun yliopisto
- Osaamisperusteisuus toisella asteella – Erja Kotimäki
- Oppilashuoltolaki perusopetuksessa – Johanna Pulkkinen Valteri-Tervaväylä
- Selkokieli puheessa ja vuorovaikutuksessa – Susanna Lähteenmäki
Luentoja on toteutettu OPH:n rahoittamissa hankkeissa NET2 – Nivelvaiheessa erityistä tukea, ETUA – Erityisiä taitoja yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen tukemiseen, SOS – Sujuva ohjaus ja siirtymät, HET – Henkilökohtaistaminen ja erityinen tuki, Hyvä fiilis – tehdään yhdessä sekä Meininkiä ja menestystä menetelmillä.
Lisätietoja
Marjo Vilppola
Asiantuntijapalvelut/ henkilöstökoulutukset
marjo.vilppola@luovi.fi
040 319 3062