Miten kouluttaa nuorista tulevaisuuden digiosaajia?

Moni nuori mies haaveilee pelialasta ammattia itselleen. Tytöt taas näkisivät mielellään itsensä menestyneinä muoti- tai lifestylebloggaajina. Digitaalisuus on luonut lyhyessä ajassa aivan uudenlaisia ammatteja ja uramahdollisuuksia. Tulevaisuudessa voit ehkä työskennellä 3D- tulostajana, mikrobimaalarina tai vaikkapa robottiohjaajana.

Mitä silmiesi eteen avautuu, kun syötät googleen oman nimesi? Onko avautuva materiaali sinun tuottamaasi? Antaako se sinusta haluamasi vaikutelman. Ei kai sieltä vaan avaudu viimekesäistä kuvaa facebookistasi, jossa hymyilet silmät hassusti puoliksi auki, Päivin ja Annen kainalossa tuoppi huulillasi? Millaisen kuvan työnantaja sinusta haun perusteella saisi?

Ei ole sama mitä tietoja itsestään verkkoon suoltaa. Jo opintojen aikana on mahdollista alkaa rakentaa itselleen ammatillista profiilia verkkoon. Avoimiin ympäristöihin tuotetut materiaalit säilyvät valmistumisen jälkeen nuorella itsellään. Harkiten luotu ammatillinen verkkopersoona on suuri etu työmarkkinoilla, jossa työnantajat enenevissä määrin tutkivat hakijoiden taustoja myös googlen hakukoneen avulla.

Oppilaitokset luovivat säästöjen ja digiloikan ristiaallokossa. Samaan aikaan opettajat treenaavat surffaamaan, jo useimpien nuorten hallitsemilla sosiaalisenmedian kanavilla. Digiloikka vaatii panostamista toimiviin verkkoyhteyksiin ja uudenlaisiin, usein vaihtuviin, oppimisympäristöihin mukautuviin laitteisiin. Ja tietenkin avainasemassa on osaava ja asiasta innostunut opetushenkilöstö. Luovissa tehdään määrätietoista kehitystyötä, jotta pystymme tarjoamaan opiskelijoillemme mahdollisimman hyvin muuttuvassa arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittavia tietoja ja taitoja.

Mari Kaija
Ammatillinen erityisopettaja
Luovin digiloikkatiimi

Hei! Kuulisimme mielellämme palautteesi sivustostamme, jotta voimme palvella jatkossa entistä paremmin.

Miten arvioisit Luovi.fi -sivuston käyttökokemuksesi?

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.