Osaako robotti ohjata opetuksessa?

Ammattiopisto Luovissa aloitti vuoden alkaessa uusi hahmo opiskelijoiden ja henkilöstön kumppanina. Kyseessä on Aldebaran Robotics -yhtiön kehittämä humanoidirobotti Nao. Humanoidi tarkoittaa olentoa tai hahmoa, joka muistuttaa ruumiinrakenteeltaan ihmistä. Nao on nopeasti todettu sympaattiseksi opetuksen digiteknologian rikastuttajaksi. Robotteja on alettu ottaa viimeisimpien vuosien aikana useisiin oppilaitoksiin yhteistyöhön oppilaiden tai opiskelijoiden kanssa muun muassa siksi, että ne koetaan helposti lähestyttäviksi.

Luovissa robotti saa kevään aikana opiskelijoiden ja henkilöstön valitseman nimen, jotta se yksiköityy luovilaiseksi.
Kevättalvella henkilöstölle järjestettiin robotin ohjelmointikoulutusta, sillä se, mitä robotin halutaan puhuvan, opastavan tai tekevän liikkeinä, ohjelmoidaan robottiin.

Luovin ensimmäisten käyttökokemusten myötä, missä opiskelija harjoitteli laitossiivouksen tehtäviä, palautteena kuultiin pilke silmäkulmassa olevalta opiskelijalta: ”tekisin mieluummin töitä robotin kuin ihmisohjaajan kanssa”. Katso video!

Luovissa robottia ohjelmoidaan opiskeluun liittyviin toimintoihin, joita kokeillaan vuoden edetessä:

  • robotti voi opastaa, mikä työväline on kuvassa tai kysyy, mikä väline on kuvassa
  • robotti voi neuvoa, miten jokin työ tehdään ja se antaa esimerkiksi siivousohjeita opiskelijoille kertoen ”ota luutu ja pyyhi allas”, jonka jälkeen opiskelija kysyy robotilta tehtävän seuraavan vaiheen työssä edeten
  • robotti voi olla helpostilähestyttävä vuorovaikutuskumppani. Robottien käytöstä on saatu kokemuksia, että sille on helppo puhua ja henkilöt, jotka eivät ole puhuneet mielellään ihmiselle, ovat aktivoituneet puhumaan robotille.
  • robotti voi ohjata opiskelijoita kertomalla tai näyttämällä mallia
  • robotti voi toimia ”kuulustelijana”, jolloin robotti kysyy opiskelijoilta opettavaan asiaan liittyviä kysymyksiä ja he vastaavat
  • opiskelija voi myös harjoitella roolia ohjeiden antajana, esimerkiksi assertiivisuutta harjoitellessaan, ja antaa ohjeita robotille, jotta se toimii annettujen ja ohjelmoitujen ohjeiden mukaan,
  • robotin voi ottaa mukaan työelämäkäynnille, missä robotti voi selittää työpaikkaan ja työtehtävään liittyviä termejä opiskelijan niistä kysyessä
  • robotti voi toimia tunnelmankeventäjänä tai esimerkiksi olla toivottamassa tervetulleeksi lukuvuoden aloituksessa

Muissa oppilaitoksissa saman valmistajan vastaavaa robottimallia on käytetty seuraavasti:

  • robotti on ohjeistanut vipuvarren tekemisessä teknisen työn fysiikka-työpajassa
  • opiskelija on itse koodannut robottiin ruotsinkieltä ja liikkeitä
  • maahanmuuttajaopiskelijat ovat opettaneet robotille ammattisanastoa kuvakorttien avulla, joita robotti voi kysyä vastavuoroisesti opiskelijoilta
  • kotoutumiskoulutuksessa käytetään robotteja suomen kielen oppimisen tukemisessa
  • robotteja käytetään työelämätaitojen oppimisen tukena

Käynnissä olevan robottikokeilun aikana suunnittelemme uusia mahdollisuuksia robotin käyttöön ja seuraamme, millaista on käyttäjien (opiskelijoiden, opettajien ja ohjaajien) motivaatio robotin kanssa toimiessa ja millaisia yleisiä käyttökokemuksia saadaan. Pääsääntöisesti kaikki ovat aluksi ihastuneita ja innostuneita robotin äärellä. Kiinnostavaa on seurata, miten robotin käyttöä voidaan monipuolistaa pidempikestoisessa käytössä.

Robottia voidaan pitää ihmisten taitojen ja kykyjen ”jatkovartena”, ja on hyvä muistaa, että toimiakseen robotit tarvitsevat ihmisten inhimillistä ohjelmointia.

Olemme mukana Taitaja2019-kisoissa Joensuussa. Tervetuloa jututtamaan robottia esittelyosastollemme 21.-22.5.2019!

Piia Jokelainen
digiasiantuntija

Hei! Kuulisimme mielellämme palautteesi sivustostamme, jotta voimme palvella jatkossa entistä paremmin.

Miten arvioisit Luovi.fi -sivuston käyttökokemuksesi?

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.