Luovin RUORI-arvioinnille kansainvälistä näkyvyyttä Kuwaitin koulutussymposiumissa

Hiekkamyrskyssä ja hurjassa turbulenssissa tärisevän lentokoneen laskeutuessa pilvenpiirtäjien reunustamalle lentokentälle huokaisin helpotuksesta. Matkan määränpää ei sittenkään ollut Persianlahden pohja, vaan suunnitellusti aikaisemmin näkemätön ja kokematon Kuwait city, jonne minun lisäkseni oli määrä saapua myös muita kansainvälisestä toimintakykyluokituksesta ja sen kehittämistyöstä kiinnostuneita Symposiumiin osallistujia.

Maailman terveysjärjestön ICF koulutus- ja kehittämistyön neljäs kansainvälinen Symposiumi järjestettiin Kuwaitissa 6.-7.4.2019. Paikallisena järjestäjätahoina ja tapahtuman isäntänä toimi Kuwaitin terveysministeriö. Symposium kokosi osallistujia 25 eri maasta ja kaikista maanosista. Symposiumin otsikkona oli tällä kertaa “Measurement for better participation”. Tapahtuman sisällöllinen pääpaino oli tuoreissa tutkimustöissä, niiden esittelyssä ja kommentoinnissa sekä hyvien käytänteiden levittämisessä. Esillä oli kaikkiaan 36 tutkimusta, joista 12 esiteltiin luentopuheenvuoroissa ja loput posterinäyttelyssä. Tutkimustöistä on saatavilla myös koottu posterijulkaisu.

Kuten arvata saattaa, Maailman terveysjärjestön omat arviointityökalut olivat pääosissa uusissa tutkimustuloksissa, joissa toimintakyvyn arviointi ja kuvaaminen kohdentui pääasiassa terveydenhuollon ja kuntoutuksen asiakkaisiin. Toimintakykyajattelun soveltaminen oppilaitosympäristöön ja opiskelijoiden erityisen tuen tarpeen tunnistamiseen on vielä varsin uusi aluevaltaus ICF-perheessä ja siksi olin erityisen iloinen siitä, että yksi tilaisuudessa esitellystä tutkimuksista oli Ammattiopisto Luovin tilaama ja allekirjoittaneen toteuttama RUORI-arviointimenetelmää koskeva toimintatutkimus ”Integration of ICF classification into special educational needs in vocational education”. RUORI-arviointimenetelmän kehittäminen ja käyttöönottokokemukset herättivät runsaasti keskustelua ja mielenkiintoa etenkin eurooppalaisten ja australialaisten edustajien keskuudessa. Erityisen innostavaa oli päästä jakamaan kokemuksia toimintakykyarvioinnin käyttömahdollisuuksista oppilaitosympäristössä sveitsiläisen kasvatustieteilijän ja tutkijatohtorin Judith Hollenwegerin kanssa. Hollenweger on tehnyt pitkäjänteisesti kehittämistyötä kotimaassaan, jossa on jo joitakin vuosia ollut käytössä oppilaan toimintakykyyn perustuva tuen tarpeen arviointilomakkeisto. Mielenkiintoinen oli myös Judithin symposiumissa esittelemä tutkimus, jossa toimintakykyä kuvaava bio-psyko-sosiaalinen malli on viety koulun opetussuunnitelmiin. Kyseiseen tutkimustyöhön pääsee tutustumaan aikaisemmin mainitun posterijulkaisun sivuilla.

Symposiumimatkan kotiin tuomisena on varmuus siitä, että vaativan erityisen tuen tarpeen kuvaamiselle ja palvelujen asiakaslähtöiselle kehittämiselle on tilausta ja niin hassulta kuin se kuulostaakin, myös WHO tarvitsee hieman tuuppausta ICF-luokituksen laajempaan ja rohkeampaan soveltamiseen. Muun muassa tätä työtä teemme Ammattiopisto Luovin hallinnoimassa Vetovoimala-hankkeessa yhdessä Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin ja Stadin ammattiopiston kanssa. Vetovoimalahankkeen kuulumisiin voi käydä tutustumassa osoitteessa www.vetovoimala.fi.

Riina Karvonen
opiskelija-asiain päällikkö
projektipäällikkö
Ammattiopisto Luovi

Hei! Kuulisimme mielellämme palautteesi sivustostamme, jotta voimme palvella jatkossa entistä paremmin.

Miten arvioisit Luovi.fi -sivuston käyttökokemuksesi?

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.