EtusivuAjankohtaistaLuovin opiskelija valmentaa digitaitoja alakouluil…

Luovin opiskelija valmentaa digitaitoja alakouluille

Petri Ilmonen, Luovin opiskelija Mikko ja digiasiantuntija Piia Jokelainen istuvat Luovin aulassa.

Ammattiopisto Luovi osallistuu kansainväliseen SAID-hanketoimintaan, jossa opiskelijoista koulutetaan digivalmentajia – digitaalisen osaamisen lähettiläitä. Luovissa toiminnan sydämessä on Mikko, opiskelija, joka on omaksunut digivalmentajan roolin ja on valmis jakamaan taitoaan oululaisten alakoulujen oppilaille.

Digivalmentajan tehtävä ei ole pelkästään teknisten taitojen opettamista; se on matka, jolla opiskelija kehittää sosiaalisia ja vuorovaikutustaitojaan, oppii toimimaan opastajana ja kasvattaa itsevarmuuttaan. Mikko on käynyt läpi valmennuksen, joka sisältää sekä teknisen osaamisen, Green Screenin ja Jamboardin käytön, että miten motivoida oppilaita positiivisesti digipalveluiden käytössä.

Toiminnan tavoitteena on varustaa digivalmentajat taidoilla, jotka mahdollistavat heidän toimimisensa roolimalleina ja ohjaajina. He oppivat, miten aloittaa keskustelu, miten vastata odottamattomiin kysymyksiin ja miten pysyä rauhallisena opastustilanteissa. Samalla he voivat jatkuvasti kehittää omaa osaamistaan. Mikon rooli digivalmentajana on merkittävä. Hän ei ainoastaan jaa tietoa, vaan myös kannustaa nuoria oppilaita omaksumaan uusia digitaitoja. Tämä hanke valmistaa digivalmentajia ja alakoulujen oppilaita alati kehittyvään digitaaliseen maailmaan.

Ammattiopisto Luovi tukee digivalmentajia heidän matkallaan. Luovin digiasiantuntija kulkee digivalmentajan rinnalla ja auttaa häntä tunnistamaan oppimansa taidot. Osallistuminen digivalmentajatoimintaan sisällytetään osaksi Mikon opintoja – se voi olla esimerkiksi osa projektityöhön osallistumista. Osallistumiskokemukset ja oppiminen arvioidaan yhdessä digivalmentajan kanssa ja Mikko saa mukaansa arvokasta kokemusta toimiessaan digitaitojen valmentajana.

SAID-hanke kouluttaa digivalmentajia

SAID-hanke (School Assistants, Inclusive and Digital) pyrkii edistämään inkluusiota ja edistämään erityistä tukea tarvitsevien tai oppimisen haasteita omaavien ihmisten siirtymistä työelämään. Tavoitteena on kouluttaa digivalmentajia, jotka pystyvät työskentelemään alakouluilla ja/tai erityistä tukea tarvitsevien lasten kanssa ja tukea niin oppilaita, kuin opettajiakin digitaalisten oppimisvälineiden käytössä.

SAID-hanke on alunperin lähtöisin Grazista, Itävallasta, jossa atempo -niminen paikallinen organisaatio on kouluttanut digivalmentajia jo muutamia vuosia. atempon tavoitteena on edistää erityistä tukea tarvitsevien ihmisten asioita omalla toiminta-alueellaan. Heidän ideansa poiki lopulta kansainvälisen hankkeen, jonka aikana parnerit Itävallasta, Irlannista ja Suomesta, ovat luoneet kattavan koulutusohjelman digivalmentajien kouluttamiseen. Hankkeessa on tärkeässä roolissa mukana myös Grazin yliopisto, joka vastaa hankkeen tutkimus- ja arviointityöstä. Suomessa hankkeen virallinen partneri on TRYcamps kielikoulu.

Viime kevään 2024 aikana hankkeessa toteuteutettiin koulutusmateriaalien testivaihe, jossa myös Luovin opiskelija Mikko oli mukana. Mikon lisäksi TRYcamps koulutti pääkaupunkiseudulla kaksi muuta digivalmentajaa. Koulutuksen lisäksi testivaiheeseen kuului harjoitteluita alueen alakouluilla. Testivaiheessa niin uudet digivalmentajat, heidän kouluttajansa kuin harjoituskoulujen opettajat ja oppilaatkin, ovat päässeet antamaan tärkeää palautetta digivalmentajien koulutuksen kehittämiseksi. Hankkeen päätyttyä koulutusmateriaali on vapaasti käytettävissä. Lisätietoja hankkeesta löydät nettisivuilta www.saidproject.eu

Kuvassa vasemmalta: TRYcamps kielikoulu Oy:n rehtori ja toimitusjohtaja Petri Ilmonen, Luovin opiskelija Mikko ja Luovin digiasiantuntija Piia Jokelainen.