Luovi liikkeelle!

Käynnistimme ja kehitimme Liikkuva opiskelu -toimintamallin koko Luovi-Suomeen. Opiskelijoidemme mahdollisuudet liikkumiseen ovat parantuneet ja yhdenmukaistuneet. Huomioimme kehitettävissä toimintatavoissa vaativan erityisen tuen opiskelijoiden yksilölliset tarpeet. Keskityimme erityisesti vähän liikkuvien opiskelijoiden aktivointiin.

Aluehallintoviraston tunnus
Opetus- ja kulttuuriministeriön tunnus

Tavoitteemme

  • Liitämme Liikkuva opiskelu -toimintamallin osaksi Luovin arkea. Tuemme tätä aktiivisella tiedottamisella sekä avainhenkilöitä kouluttamalla. Kehitettävä Luovi liikkeelle! -toimintamalli vakiintuu koko Luovin perustoiminnoksi.
  • Aloitamme liikunta-agentti -toiminnan. Liikunta-agentit suunnittelevat käytännön toimenpiteet yhteistyössä opetushenkilöstön ja johdon kanssa.
  • Lisäämme opetushenkilöstön osaamista niin, että kaikessa opetus- ja ohjaustoiminnassa otetaan huomioon opiskelijoidemme hyvinvointi. Opetukseen ja ohjaukseen otetaan mukaan suunnitellusti sellaisia toiminnallisia menetelmiä, jotka tukevat erityisesti vähän liikkuvien nuorten aktiivisuutta.
  • Käynnistämme ja vakiinnutamme Liikunta-tutor toiminnan osaksi Luovin opiskelijavaikuttamisen toimintaa. Opiskelijat pääsevät suunnittelemaan ja toteuttamaan hyvinvointia ja osallisuutta tukevia toimintoja, kuten teemaviikkoja, tapahtumia ja taukoliikuntaa.
  • Varmistamme, että oppilaitoksen tilat mahdollistavat riittävän liikkumisen opintojen lomassa. Kehitämme ja hankimme tarvittaessa opiskelijoiden aktiivisuutta lisääviä oppimisympäristöjä.
  • Vahvistamme Luovin toiminta-alueilla tehtävää yhteistyötä alueen muiden liikuntaa edistävien toimijoiden kanssa. Yhteistyön tavoitteena on mahdollistaa Luovin opiskelijoiden osallistuminen liikuntaa lisääviin ja hyvinvointia tukeviin harrastuksiin vapaa-ajalla.

Liikkuva opiskelu -toiminta osaksi Luovin arkea

Levitimme ja juurrutimme Liikkuva opiskelu -toimintaa niin, että kehitetty ja pilotoitu toiminta jatkuu Luovin perustoimintana ja kytketään ydinprosesseihimme. Tiedotimme hankkeen tuloksista ja hyväksi todetuista toimintamalleista koko henkilöstölle. Tavoitteena on, että henkilöstö sitoutuu käyttämään opetus- ja ohjaustyössä liikettä lisääviä keinoja, jotta opiskelupäivään saadaan lisättyä liikettä ja vähennettyä istumista. Sitouttamistyössä otimme huomioon esihenkilöt ja opiskelijahyvinvoinnista vastaavat, joiden kanssa Liikkuva opiskelu -toiminta integroidaan alueiden toimintasuunnitelmiin ja arkeen.

Aluekoordinaattorit ja liikunta-agentit

Liikkuva opiskelu -toimintaa koordinoi Luovin toiminta-alueilla kuusi aluekoordinaattoria, jotka huolehtivat oman päätyönsä ohella Liikkuva opiskelu -toiminnan kehittämisestä, mittaamisesta ja osaamisen kehittämisestä omilla toiminta-alueillaan. He tekevät tiivistä yhteistyötä esihenkilöiden sekä opiskelijahyvinvoinnin ohjausryhmän kanssa. Lisäksi aluekoordinaattorit tekevät yhteistyötä keskenään ja käyvät dialogia Liikkuva opiskelu -koordinointiin liittyvistä asioista. Liikunta-agentteja Luovissa toimii 21 eri puolilla Suomea.

Aluekoordinaattorin tehtävät

  • Toiminta-aluetasoinen suunnittelu ja toimeenpanon koordinointi yhteistyössä toiminta-alueen johtotiimin, esihenkilöiden ja opiskelijahyvinvoinnista vastaavien kanssa
  • Toiminta-alueen liikunta-agenttien työn tukeminen ja osaamisen kehittäminen
  • Toimipisteiden alueellisen yhteistyön koordinointi ja hyvien käytäntöjen levittäminen
  • Oman osaamisen kehittäminen ja verkostoituminen mm. osallistumalla Liikkuva opiskelu -ohjelman/koordinaattoriverkoston ja Saku ry:n toimintaan ja koulutuksiin
  • Toiminnan mittaaminen vuosittain
  • Yhteistyön kehittäminen alueellisesti esim. liikunnan aluejärjestöjen ja muiden liikkeen lisäämistä tukevien toimijoiden kanssa

Aluekoordinaattorin kokemuksia

Haastattelimme aina niin energistä aluekoordinaattoria Armi Tenkulaa toimenkuvaansa liittyen:

Mitä mielestäsi kuuluu aluekoordinaattorin työnkuvaan?

Aluekoordinaattori toimii yhteistyössä eri verkostojen kanssa, sekä tekee saumatonta ja joustavaa yhteistyötä alueen liikunta-agenttien, sekä liikuntatutoreiden kanssa. Yhteistyö ja viestiminen alueen johtotiimin ja esihenkilöiden kanssa on aluekoordinaattorin vastuulla. Aluekoordinaattori vastaa oman alueen toiminnan mittaamisesta ja antaa tukea kehittämiselle. Aluekoordinaattori hoitaa Liikunta-agenttien, sekä liikuntatutorien koulutuksia. Myös oman ammatillisuuden kehittäminen on tärkeässä roolissa. Aluekoordinaattorin tärkein tehtävä on tukea ja motivoida alueen liikunta-agentteja työssään sekä varmistaa laadukas yhtenäinen toiminta ja resurssit toiminta-alueella.

Mitä aluekoordinaattorina olemisessa on parasta?

Aluekoordinaattorin hommassa on parasta se, kun saa olla osana isossa kuvassa kehittämässä ja näkemässä kuinka pienin askelin asiat loksahtelevat paikoilleen. Työtehtävä on mielenkiintoista ja palkitsevaa. Pienistä puroista syntyy suuria jokia. Henkilöstömme kuin opiskelijoiden iloista asennetta ja onnistumisia on huikeata seurata ja olla osana tätä riemunhetkeä. Liikuntaa ja liikuttamisen työkaluja on kiva levittää ja tartuttaa, sillä tutkitusti liikkuminen edistää meidän jokaisen hyvinvointia monella osa-alueella.

Mikä on ollut haastavinta?

Haasteet voivat syntyä meidän omasta asenteestamme. Vähän liikkuvien opiskelijoiden motivointi on näyttäytynyt haasteena. Kuinka motivoidaan opiskelijaa taukoliikuntaan tai liikkumiseen?  Liikuntatilojen puutteet ja aikataulutukset ovat ajoittain näyttäytynyt haasteena.

Mitä haluat sanoa lopuksi?

Liikuttaminen on mielestäni hyvin yksinkertaista

” Liikunta ja liikkuminen ei ole vain suorittamista hikikarpaloiden kera, se on parhaimmillaan pieniä oivalluksia arjessa” – A. Tenkula

Liikunta-agentin tehtävät

  • paikallisen kehittämissuunnitelman laatimiseen osallistuminen ja sen toteuttaminen,
  • henkilöstön kannustaminen ja sparraaminen,
  • liikettä lisäävien oppimisympäristöjen kehittäminen,
  • liikkumisen asenne- ja motivaatioilmapiirin kehittäminen,
  • vähän liikkuvien opiskelijoiden tunnistaminen sekä opiskelijoiden yksilöllinen ohjaus ja liikuntaneuvonta,
  • erilaisten aktiviteettien kokeilujen, liikuntatapahtumien, turnauksien ja haasteiden järjestäminen ja organisointi,
  • taukoliikunnan ja liikunnallisten “välipalojen” järjestäminen sekä
  • paikallinen yhteistyö ja verkostoituminen esimerkiksi oman alueen Liikunnan aluejärjestön, lajiseurojen ja kunnan liikuntatoimen kanssa.

Liikunta-agentin kokemuksia

Haastattelimme Seinäjoella liikunta-agenttina toimivaa ravintola-ja cateringalan ohjaajaa Sonjaa, ja kysyimme millaisena hän näkee liikunta-agentin työn oman arkityönsä rinnalla.

Mitä mielestäsi kuuluu liikunta-agentin työnkuvaan?

Oma ajatukseni oli, että ensin pitäisi selvittää miten saisimme lisää liikettä opiskelijoille koulupäivien lomaan ilman erillisiä liikuntatunteja ja miten saisimme myös ne helposti sivuun jäävät liikkumaan. Alussa tarvitsimme siis tietoa. Sitä saimme henkilöstölle tehdyn toimipistekartoituskyselyn avulla sekä opiskelijoille Saku Ry:n tekemän ideakyselyn kautta.

Näiden pohjalta saimme tehtyä paikallisen kehittämissuunnitelman. Suunnitelmaan kokosimme toiveita tapahtumista ja lisäsimme asioita millä saisimme nuoret liikkumaan.

Haluamme myös tehdä erilaiset sovellukset tunnetuksi. Meillä onkin moni ryhmä jo ottanut käyttöön taukosovellus Break Pro:n, joka on huomaamatta tuonut lisää liikettä tuntien väliin. Tämä soveltuu ihan kaikille – hyvä myös niille, jotka joutuvat istumaan paljon koneella päivän aikana.

Yhtenä agentin tehtävänä on myös kehittää ja mahdollistaa toimipaikan vuosikello ja sen toteutuminen. Tähän meillä käytiinkin yhdessä koko henkilöstön kanssa Uutta buugia -koulutus, jonka Pohjanmaan liikunta ja urheilu ry meille tuli pitämään.

Mitä liikunta-agenttina olemisessa on parasta?

Parasta on ehkä se, kun saa nähdä miten opiskelijat innostuvat erilaisista tapahtumista. Tapahtumia suunnitellessa kysymme opiskelijoilta ideoita mitä he haluaisivat tehdä. Esille nousseista valitsemme ne, mitkä pystymme toteuttamaan – ikävä kyllä ihan kaikkia ei aina pysty. Toteuttamiskelpoisista ideoista opiskelijat saavat itse päättää mihin haluavat osallistua. Mielestäni on tärkeää, että jokainen voi vaikuttaa siihen mitä haluaa juuri silloin tehdä.

Parasta on myös päästä tutustumaan uusiin ihmisiin Luovin sisällä ja vaihtaa ajatuksia muiden agenttien ja alueiden koordinaattorien kanssa. Ilman oman alueemme koordinaattoria Marjoa olisin ollut kyllä ihan hukassa, häneltä olen saanut hyvää tsemppausta ja apuja.

Mikä on ollut haastavinta?

Meidän porukkamme on jo valmiiksi liikkuvaa. On mietittävä, miten saamme luotua myös uutta näkökulmaa erilaisiin tapoihin liikkua. Lisäksi haasteena on ollut oman ajan käyttäminen, miten saada tasapainoon oman ryhmän ohjaaminen ja liikunta-agentin tehtävien toteuttaminen.

Mitä haluat sanoa lopuksi?

On tärkeää, että jokainen paikkakunta voisi ottaa hyväksi havaitut käytänteet pysyviksi toimintatavoiksi. Monelle opiskelijalle jo pelkkä sana liikunta tekee olon epämukavaksi, joten voisimme miettiä, mitä muuta sanaa tai ilmaisua voisi tässä kohtaa käyttää.

Eikä sen liikkumisen tarvitse olla mikään monen tunnin lenkki, vaan kaiken voi aloittaa hyvin pienestä, vaikka koulun kiertämisellä kerran päivässä. Pienilläkin ratkaisuilla saadaan hyvää liikettä jaloille ja mielelle. Myös henkilöstön on tärkeä miettiä omaa jaksamistaan päivän aikana, joten ehkäpä jonkun palaverinkin voisi toteuttaa vaikka ulkona tai kävelylenkillä.

Yhteistyössä

Etelä-Suomen Aluehallintovirasto on myöntänyt Liikkuva opiskelu -avustusta hankkeelle.

Lisätietoja

Ari-Pekka Raudaskoski
ammatillinen erityisopettaja
040 319 3660
ari-pekka.raudaskoski@luovi.fi