Yrittäjyyden polku ammatillisissa opinnoissa

Kehitämme ja otamme käyttöön toimintamallin, joka edistää vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden mahdollisuuksia työllistää itsensä täsmätyötehtäviin eri ammattialoille yrittäjyyden kautta. Hyödynnämme tässä muun muassa innovaatioleirejä ja Vuosi yrittäjänä -toimintaa. Kehitämme myös opetus- ja ohjaushenkilöstömme valmiuksia toteuttaa ja tukea erityisen tuen opiskelijoiden yrittäjyyden polkua. Työpaikkojen kanssa teemme yhteistyötä käynnistämällä yrityskummitoiminnan.

Sivun linkit aukeavat uuteen välilehteen.

Tavoitteemme

  1. Luovi Itä-Suomessa on mallinnettu yrittäjyyden urapolku täsmätyötehtäviin vaativaa erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille.
  2. Luovi Itä-Suomen opiskelijat työllistyvät aiempaa enemmän täsmätyötehtäviin yrittäjinä kevytyrittäjyyden ja Vuosi Yrittäjänä -ohjelman ansiosta.
  3. Opiskelijoiden aiempaa paremmat valmiudet itsenäiseen työskentelyyn, päätöksentekoon ja yrittäjyyden ymmärtämiseen edistävät työllistymistä.
  4. Opiskelijoiden erityisosaamisen tuotteistamiseen, markkinointiin ja myymiseen on toimintatavat.
  5. Luovi Itä-Suomen kumppanuudet ja verkostot edistävät opiskelijoiden työllistymistä täsmätyötehtäviin.
  6. Vuoden 2024 aikana Yrittäjyyden urapolku täsmätyötehtäviin vaativaa erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille on juurtunut osaksi Luovi Itä-Suomen perustoimintaa. Tavoitteenamme on, että opiskelijat työllistyvät aiempaa enemmän täsmätyötehtäviin yrittäjinä.

Tulokset ja tuotokset

Kuinka aloittaa nuorten yrittäjyys ja talous NYT -toiminta

Toimintaa aloittaessa kannattaa tutustua nuortennyt.fi-sivuston materiaaliin, josta löytyy Vuosi yrittäjänä -ohjelma. Sivusto tarjoaa henkilöstölle koulutuksia ohjelman käyttöönottoa varten.

Me Luovissa olemme toimineet Yrittäjyyden polku ammatillisissa opinnoissa -hankkeessa opiskelijoiden yrittäjyyden tukemiseksi syksystä 2022 alkaen. Nuorten yrittäjyys ja talous (NYT) -toimintaa on esitelty tutkintokoulutusten ja TUVA-koulutusten ryhmissä. Olemme toteuttaneet opiskelijoille innovaatioleirejä, joissa he ovat kehittäneet yritysideoitaan. Opiskelijat ovat perustaneet yrityksiä ja niitä on syntymässä lisääkin. Haluamme myös vahvistaa yhteistyötä työpaikkojen kanssa yrityskummitoiminnan myötä.

Yrittäjyyden opinnollistamista on mallinnettu saatujen kokemusten pohjalta. Innostus yrittäjyyden urapolun toteuttamiseen ja siihen osallistumiseen on kasvanut sitä mukaa, kun kokemuksia innovaatioleireistä ja Vuosi yrittäjänä -toiminnassa mukana olleista yrityksistä on saatu. Olemme myös perehdyttäneet henkilöstöä NYT-toimintaan.

Luovissa henkilöstölle on järjestetty kaksi pidempää perehdytystä Nuorten yrittäjyydestä. NYT-organisaation asiantuntija on ollut kouluttamassa yrittäjyyskasvatusta henkilöstön yhteisessä suunnittelupäivässä, jossa järjestettiin myös pajavalmennusta kiinnostuneille.

Valmennamme henkilöstömme jäsenistä yritysagentteja, joilla on osaamista yrittäjyydestä ja Vuosi yrittäjänä -ohjelmasta. Hankkeessa toimiva yrittäjyysvalmentaja mentoroi ja valmentaa opettajia, jotka osallistuvat omien opiskelijoidensa kanssa Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan.

Vuosi yrittäjänä

Vuosi yrittäjänä on teorian ja käytännön yhdistävä oppimisohjelma, jonka tavoitteena on yrittäjyystaitojen ja -asenteen oppiminen ja kasvattaminen. Ohjelma tarjoaa opiskelijalle hauskan ja käytännönläheisen työkalun yrittäjyyden ja työelämätaitojen oppimiseen. Ohjelman aikana opiskelijat perustavat yksin tai ryhmässä oikealla rahalla toimivan NYT-yrityksen omien kiinnostustensa ja taitojensa mukaan. Opiskelijat voivat halutessaan osallistua myös kansallisiin kilpailuihin ja tapahtumiin. Ohjelma on erinomainen työkalu esimerkiksi Yritystoiminnan suunnittelu ja Yrityksessä toimiminen -tutkinnonosien suorittamiseen.

Ammatillisen koulutuksen opettaja saa ohjelmasta avaimet käteen -ratkaisun yrittäjyyden opettamiseen. Ohjelma mahdollistaa osallistumisen myös oppimista tukeviin kilpailuihin ja tapahtumiin sekä pääsyn osaksi opettajaverkostoa.

Ohjelman aikana opiskelijat perustavat yksin tai ryhmässä oikealla rahalla toimivan NY-yrityksen omien kiinnostustensa ja taitojensa mukaan. Opiskelijat voivat halutessaan osallistua myös kansallisiin kilpailuihin ja tapahtumiin.

Opettaja voi esitellä toimintaa opiskelijoille hyödyntämällä valmista esittelymateriaalia Vuosi yrittäjänä -sivuilta.

Vuosi yrittäjänä -ohjelman aloittaminen

Vuosi yrittäjänä -ohjelman voi aloittaa kahdella tavalla:

    1. Innovaatioleiri, joka on yhden tai kahden päivän mittainen leiri, jonka aikana oppijat ryhmäytyvät ja ideoivat liiketoimintaa.

    1. Suoraan Vuosi yrittäjänä-sivustolla ilman leiriä. Kirjaudu sisään, luo ryhmä ja kutsu oppijat mukaan koodilla. Ohjaa oppijat moduuleihin ja tutustu opettajan materiaaliin. Ne johdattavat sinut ja oppijat selkeästi yrittäjyyden kiehtovaan maailmaan.

Ohjelman käyttö oppijoiden kanssa kannattaa aloittaa Oppijan moduuleista. Tutustu itse ja ohjaa myös ryhmäsi tutustumaan moduuleihin. Niiden avulla oppijat oppivat ensin yrittäjyyden perusasiat, tutustuvat NYT-yrityksiin ja innostuvat yrittäjyydestä. Sen jälkeen he ovat valmiita aloittamaan NYT-yrityksen perustamisen kautta oman yrittäjyyskokeilun.

Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa on kattavat ohjeistukset ja materiaalit yrityksen aloituksesta lopettamiseen.

Lähtökohtana ohjelman aloituksessa on opiskelijoiden oma innostus ja motivaatio yrittäjyyteen. Kuullaan heidän ideansa ja ajatukset, mitä he haluavat lähteä toteuttamaan ja sen jälkeen viedään se käytäntöön, sekä sisällytetään se osaksi opiskeluarkea yhdessä opettajan kanssa.

Ohjelman tavoitteet

Ohjelman sisällöissä on huomioitu ammatillisen koulutuksen perusteiden oppimistavoitteet. Ohjelma on erinomainen työkalu esimerkiksi yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen -tutkinnon osien suorittamiseen. Opiskelijat oppivat tekemällä oikeita asioita osana omaa yritystä.

Ohjelmassa ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelman teoriatieto kytkeytyy käytäntöön aitojen tilanteiden kautta. Ohjelma tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia työelämätaitojen syventämiseen, yrittäjämäisen asenteen kehittämiseen, yrittäjyyden ymmärtämiseen laaja-alaisesti ja oppiainerajat ylittäviin kokonaisuuksiin.

Vuosi yrittäjänä -ohjelma on nimetty Opetus- ja kulttuuriministeriön Yrittäjyyslinjauksissa (2017) yhdeksi keinoksi toteuttaa uusien opetussuunnitelmien mukaista yrittäjyyskasvatusta toisella asteella.

Vuosi yrittäjänä -toiminta: perustetut yritykset

Nuori yrittäjyys toiminta pyörähti käyntiin Luovi Liperissä vuoden 2022 syyskuussa. Toiminta lähti käyntiin Yrittäjyyden polku ammatillisissa opinnoissa -hankkeen myötä. Hankepäällikkö Niina Hämäläinen kävi esittelemässä NYT-toimintaa jokaisessa ryhmässä opiskelijoille ja henkilöstölle.

Liperissä kuusi Ravintola- ja cateringalan opiskelijaa halusi päästä kokeilemaan yrittäjyyttä ja perustivat NYT-yrityksen Mokka&Muffini NYT syksyllä 2022.

Kaikilla kuudella opiskelijalla oli selkeä tavoite liikeidean suhteen: he halusivat toteuttaa catering-palveluita. Niina toimi opiskelijoiden valmentajana alusta lähtien, mutta heidän opettajansa on ollut myös tiivisti mukana toiminnassa. Yhdessä oppiminen on ollut parasta! Toiminnassa ollaan huomioitu jokaisen opiskelijan vahvuudet ja mielenkiinnot.

Opiskelijoiden yritys Mokka&Muffini NYT on toiminut hyvin monenlaisissa tehtävissä. He olivat mukana Liperin kunnan Hämärähyssy-tapahtumassa, jossa heidän tehtävänään oli tarjoilla. Lisäksi he ovat järjestäneet kahvituksia Luovin eri tapahtumissa, pitäneet Mocktailbaaria Luovifestareilla, järjestäneet tarjoilut syntymäpäiväjuhliin, pitäneet popup-kahvilaa sekä olleet myymässä myyjäisissä omia tuotteita. Nuoret yrittäjät olivat myös myymässä ja esittelemässä omaa yritystä Uskalla yrittää -tapahtumassa. Suurin osa toiminnasta on tapahtunut koulupäivien aikana. Opiskelijat ovat itse saaneet päättää, haluavatko tehdä yritykseen liittyviä keikkoja kouluajan ulkopuolella.

Tapahtumien suunnittelu ja järjestely on ollut opiskelijoiden vastuulla. Henkilöstö on tarpeen mukaan ollut mukana ohjaamassa ja taustatukena, sekä apuna kuljetuksissa, mutta suunnittelun ja toteutuksen ovat tehneet opiskelijat itse.

Työpaikkajaksot opiskelijoilla on pyörinyt yrityksestä huolimatta. Tällöin uusia toimeksiantoja ei ole otettu työpaikkajaksojen ajalle. On ollut myös tilanteita, jolloin osa opiskelijoista on ollut työelämässä ja osa koulussa, jolloin koulussa olleet ovat hoitaneet yritystä, ja toisella kerralla tilanne on ollut taas toisinpäin. Toimintavuoden aikana kaksi opiskelijaa on lähtenyt yritystoiminnasta pois ja uusia tullut tilalle.

Mokka & muffini NY-yrityksen tunnus, jossa sininen kahvikuppi, jonka kyljessä kirjaimet M&M ja jonka päällä violetti muffini.

Vuoden aikana opiskelijat ovat asiakastöiden lisäksi päässeet harjoittelemaan kirjanpitoa ja sen

 tärkeyttä, harjoitelleet laskun kirjoittamista, budjetin laskentaa, markkinointia ja asiakaspalvelua. Virheiden tekeminen on myös sallittua, sillä niiden reflektointi on tärkeä osa oppimisprosessia.

Opiskelijat ovat itse tykänneet yrityksessä toimimisesta. 

Parasta heistä on ollut tiimityöskentely ja se, että on saanut itse päättää yritykseen liittyvistä asioista. Myös vastuunottaminen on karttunut matkan varrella. On opittu, että luvattu asia pitää hoitaa. Parasta on ollut kokeilla yrittäjyyttä turvallisesti ja ohjatusti, edistää opintoja ja tienata rahaa!

Maalarin Saippua NYT -yrityksen logo.Maalarin saippua NYT sai alkunsa syksyllä, kun yksi logistiikka-alan opiskelija päätti yhdistää intohimonsa luonnonmukaisiin tuotteisiin ja käsitöihin. Yritys valmistaa kauniita, käsintehtyjä saippuoita ja jokainen pala on huolella suunniteltu värejä ja tuoksuja myöten. Maalarin saippua NYT yritys tuli päätökseen syksyllä 2024. Yritys osallistui myös Uskalla yrittää-tapahtumaan.

 

Latte&Lettu NYT sai alkunsa sykysllä 2023, kun kolme ravintola- ja cateringalan opiskelijaa päätti ylläpitää omaa kahvilaa Käsämän kampuksen Kupposen tiloissa. Opiskelijat suunnittelivat itse kaikki tarjottavat tuotteet ja hoitivat kassaa ja tarjoten asiakkaille mukavan ja yhteisöllisen kahvilakokemuksen. Kahvila oli avoinna 1-2 kertaa kuukaudessa. Kahvilan tiski, jossa tarjolla leivonnaisia, tiskin yläpuolella nauha, jossa lukee "Merry Christmas".

Yrityksessä opiskelijat pääsivät harjoittelemaan kahvilan markkinointia, asiakaspalvelua ja kassanhoitoa, mikä antoi heille hyvän kokemuksen tulevaisuuden uraansa varten. Nuoret saivat yrityksessä kehittää omia taitojaan ja toteuttaa luovia ideoitaan. Yritys osallistui myös Uskalla yrittää-tapahtumaan. Yritys tuli päätökseen jouluna 2023.  

 

Katin käsityöunelmia -yrityksen logo.

Katin käsityöunelma NYT on puhtaus- ja kiinteistöalan opiskelijan perustama yritys, joka sai alkunsa intohimosta käsitöihin ja kestävään kehitykseen. Yritys valmistaa kestohedelmäpusseja kierrätetyistä materiaaleista sekä kauratyynyjä, jotka tuovat lämpöä. Katin käsityöunelma NYT yhdistää luovuuden ja ympäristöystävällisyyden, tarjoten asiakkailleen laadukkaita ja kestäviä tuotteita. Kati osallistui myös Uskalla yrittää-tapahtumaan.

Pullatoverit NYT -yrityksen logo.Pullatoverit NYT sai alkunsa keväällä 2024, kun kuusi Imatran ravintola- ja catering-alan opiskelijaa päätti yhdistää taitonsa ja mielenkiintonsa leivontaan. Yritys valmistaa asiakkaiden toiveiden mukaisia makeita ja suolaisia leivonnaisia, jotka tuovat herkullisia hetkiä asiakkaan arkeen. Pullatoverit NYT:n perustajat pääsevät käyttämään luovuuttaan suunnitellessaan ja valmistaessaan leivonnaisia.

Viisi hyllyä täynnä lahjakoreja.Töihin NYT on liiketoiminnan opiskelijoiden perustama yritys, joka sai alkunsa halusta yhdistää opitut taidot käytännön kokemukseen. Yritys kokoaa maakuntakoreja PKO:n marketteihin, koreja valmistettiin yhteensä 1950 kappaletta. Töihin NYT tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden soveltaa liiketoiminnan teoriaa käytännössä, kehittää yhteistyötaitojaan ja oppia projektinhallintaa. Tämä kokemus on arvokas askel kohti tulevaisuuden työelämää. 

Innovaatioleiri

Vuosi yrittäjänä ohjelman voi aloittaa aloitusleirillä, joka on yhden tai kahden päivän mittainen Innovaatioleiri. Leirin aikana oppijat ryhmäytyvät ja ideoivat liiketoimintaa. Olemme kehittäneet leirien toteutusta yhteistyössä tutor-opiskelijoiden eli aiemmin innovaatioleirille osallistuneiden opiskelijoiden kanssa.

Innovaatioleiri kannustaa nuoria tutustumaan omiin sekä ryhmän vahvuuksiin, ideoimaan annetun leirihaasteen pohjalta tuotteen tai palvelun ja esittelemään sen muille. Leiri toimii nuorilta nuorille -periaatteella, sillä leirin vetäjinä toimii tuutorit yhdessä opettajan/ohjaajan kanssa.

Leirin oppimistavoitteet

Leiri tukee vuorovaikutustaitojen kehittymistä, tekemisen kautta oppimista, omien vahvuuksien tunnistamista ja ongelmanratkaisutaitoja. Leiri on kokonaisuus, joka tukee leiriläisten yrittäjyys- ja työelämätaitoja. Lisäksi leiri kannustaa nuoria toimimaan yhteistyössä tutoreiden ja mahdollisten työelämän vapaaehtoisten edustajien kanssa.

Menetelmät

Innovaatioleiri perustuu toiminnallisiin, ongelmanratkaisupohjaisiin sekä oppilaslähtöisiin menetelmiin. Innovaatioleirin työskentely rakentuu tiimitoiminta- ja liiketoimintarastitehtävistä, innostavista tarinoista ja yhdessä onnistumisesta. Rastitehtäviä on runsaasti ja niistä opettaja voi valita haluamansa. Leirillä harjoitellaan tulevaisuuden taitoja, kuten osallisuutta, omien vahvuuksien oivaltamista, viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, vastavuoroisuutta sekä tiimitaitoja.

Leiri tukee vuorovaikutustaitojen kehittymistä, tekemisen kautta oppimista, omien vahvuuksien tunnistamista ja ongelmanratkaisutaitoja. Leiri on kokonaisuus, joka tukee leiriläisten yrittäjyys- ja työelämätaitoja. Lisäksi leiri kannustaa nuoria toimimaan yhteistyössä tutoreiden ja mahdollisesti työelämän vapaaehtoisten edustajien kanssa.

Tutor-toiminta

Innovaatioleiri on toiminnallinen kokonaisuus, jossa nuoret oppivat nuorilta. Leirillä harjoitellaan tiimiytymistä sekä opitaan tunnistamaan omat, kaverin ja tiimin vahvuudet. Siellä innovoidaan tuotteita tai palveluita. 

Tutorit ovat vanhempia opiskelijoita, jotka ovat yleensä itse olleet osallisena innovaatioleirillä tai ovat olleet mukana Vuosi yrittäjänä-ohjelmassa. Tutorit ovat mukana suunnittelemassa leirin sisältöä yhdessä opettajan/ohjaajan kanssa, sekä ohjaavat leiriläisiä rastitehtävissä. Sopiva tutorparin ohjaaman ryhmän koko on 4-6 leiriläistä. Tutorit varmistavat, että tiimit työskentelevät aikataulun mukaisesta ja että leiripäivän tuotokset tallennetaan vastuuopettajan osoittamaan paikkaan (pilvipalvelu tms.). He seuraavat tiiminsä työskentelyä koko leirin ajan ja huolehtivat, että jokaisen tiimiläisen ääni kuuluu. Tutorit kannustavat ja rohkaisevat tasapuolisesti kaikkia tiimin jäseniä.  

Tutorin tärkeimmät tehtävät:  

  • Kannustaa ja kehua 
  • Selvittää epäselvät asiat 
  • Pitää hauskaa ja luoda positiivinen ilmapiiri 

Kokemuksia innovaatioleireiltä

Opiskelijoiden kokemuksia leiriltä

”Leiri meni hyvin. Oli mukavaa, kun päästiin pienissä ryhmissä tutustumaan toisiimme. Kaikkia kuunneltiin ja päästiin yhdessä suunnittelemaan meidän oman näköistä yritystä. Saatiin paljon aikaiseksi. Aluksi tehtävän aloitus oli hankalaa mutta sitten yhdisteltiin eri alojen kokemuksia ja siitä saatiin kipinä liikeideaan. Se oli silmiä avaava kokemus. Leirillä oli mukava kuulla erilaisia yrittäjyystarinoita. Leirillä oli illalla vapaa-aikaa, se oli kivaa eikä kukaan jäänyt ulkopuolelle.”

Mikael

” Leirillä oli mukavaa. Meillä tekeminen oli erilaista, kun muilla ryhmillä koska meillä oli jo oma NY-yritys. Me kehitettiin leirillä omaa yritystä. Me panostettiin leirillä pitchauksen tekemiseen ja se oli mukavaa. Leirillä oli minulle paljon tuttuja juttuja, koska me olemme koulussa opiskellut yrittäjyyttä NY-yrityksen tiimoilta. Vapaa-aika oli mukavaa, koska meillä oli tosi hyvä ryhmähenki.”

Laura

Innovaatioleiri Hirvirannan leirikeskuksessa

Syksyn aikana järjestettiin 24 tunnin innovaatioleiri opsiskelijoille. Tämän syksyn leiri pidettiin Hirvirannan leirikeskuksessa, Kontiolahdella. Tämän vuoden leiri poikkesi siinä, että leirillä toimi kolme opiskelijaa leiritutoreina. Tutorit olivat mukana suunnittelemassa leirin sisältöä. Tutorien tärkeimpinä tehtävinä oli vetää tiimitoimintarasteja, kannustaa tiimejä sekä dokumentoida leiriä. Leiri myös poikkesi siitä, että henkilöstölle oli järjestetty omaa ohjelmaa. Henkilöstö pääsi miettimään NYT-toiminnan käyttöönottoa sekä toiminnan opinnollistamista. 

Vieraaksemme saimme opiskelijoita ja opettajan Rovaniemen kampukselta. Yrittäjyystarinaa oli kertomassa Mokomia Lifestylestä Mia Huhtinen. Kiitos Mialle innostavasta esityksestä!

Innovaatiopäivä Luovi Joensuussa

Yrittäjyyspäivän kunniaksi Luovi Joensuussa järjestettiin innovaatiopäivä yhteistyössä Pyhäselän lukion ja Pielisjoen 8-luokkalaisten kanssa. Yhdeksi päivän vetäjäksi saatiin Nuorten yrittäjyys ja talous NYT:stä Sanna Räty. Kuvassa on pieni osa hienoista logoista, joita päivän ideointi tuotti.

Henkilöstön innovaatioleiri Siikajoella 10/2024

Lokakuun lopussa joukko innokkaita opettajia ja ohjaajia Oulusta kokoontui Siikajoelle Törmälän tilalle osallistuakseen innovaatioleirille. Tämä leiri tarjosi heille ainutlaatuisen mahdollisuuden yhdistää luovuus, tiimityö ja yrittäjyys. Leirin aikana osallistujat ryhmäytyivät, kehittivät yritysideoita ja ratkoivat tiimirastitehtäviä. Lisäksi pohdittiin, kuinka NYT-yrittäjyystoimintaa voidaan integroida osaksi opiskelijoiden opintoja, niin että se voisi tukea opiskelijan oppimista ja opintojen etenemistä. Nuorten yrittäjyys ja talous NYT -järjestöstä Mari Rakkolainen kertoi järjestön toiminnasta ja esitteli opetusmateriaalia, jota voi hyödyntää opiskelijan opinnoissa.

Henkilöstön innovaatioleiri Siikajoella Törmälän tilalla oli menestys. Kahden päivän leirin jälkeen osallistujat palasivat takaisin Ouluun mukanaan uusia ideoita ja oppimiskokemuksia. He saivat uusia työkaluja ja verkostoja, joita he voivat hyödyntää arjessa.

Tulevaisuudessa on tärkeää jatkaa tämänkaltaisten leirien järjestämistä ja tukea nuorten yrittäjien kehitystä. Innovaatioleirit tarjoavat ainutlaatuisen ympäristön, jossa osallistujat voivat vaihtaa ajatuksia ja kehittää omia ideoitaan. Ne ovat myös erinomainen tapa edistää yrittäjyyskulttuuria ja luoda uusia mahdollisuuksia tulevaisuuden nuorille yrittäjille.

Missäs seuraava leiri järjestetään?

Henkilöstön innovaatioleirillä ”in the middle of nowhere” 3/2024

Henkilöstön ensimmäinen kaksipäiväinen NYT-innovaatioleiri järjestettiin Sallassa maaliskuussa. Leirin tavoitteena oli tutustuttaa Luovin henkilöstö Nuorten yrittäjyys ja talous NYT -järjestön tarjoamaan yrittäjyysmateriaaliin. Leirillä luovilaiset pääsivät konkreettisesti tutustumaan yhteen tapaan toteuttaa opiskelijoiden innovaatioleiri. He pääsivät miettimään omien vahvuuksiensa kautta liikeideaa, joka voisi toimia myös opiskelijan arjessa.

Leiri toteutettiin toiminnallisesti erilaisten rastitehtävien kautta. Henkilöstö sai koulutuksen Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan sekä yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikkaan. Tiimeissä mietittiin myös, miten opiskelijoita voitaisiin innostaa yrittäjyyteen ja kuinka yrittäjyys saataisiin juurrutettua opiskelijoiden arkeen. Pohdinnassa oli myös yrittäjyyden opinnollistaminen opintoihin. Lisäksi leiriläiset pääsivät tutustumaan tiimioppimisen pedagogiikkaan.

Kokemukset leiristä olivat positiivista ja jatkoa leirille toivottiin. Verkostoituminen ympäri Luovi-Suomen koettiin tärkeäksi ja jokainen sai varmasti jotakin arkeen vietäväksi.

Leiri järjestettiin yhteistyössä Yrittäjyyden polku ammatillisissa opinnoissa ja Boostia erityispedagogiikkaan ja erityisopiskelijoiden työllistymiseen -hankkeiden kanssa. Hankkeita rahoittaa Otsakorpisäätiö.

Lisätietoa NYT-toiminnan innovaatioleireistä:

https://nuortennyt.fi/palvelu/innovaatioleiri-toinen-aste/

Yhteistyössä

Kehittämishanke toteutettiin William ja Ester Otsakorven Säätiön rahoituksella ajalla 1.8.2022-30.3.2024. Jatkohanke toteutetaan 1.4.-31.12.2024.

Lisätietoja

Niina Hämäläinen
hankepäällikkö
040 319 3901
niina.hamalainen@luovi.fi