Työpäivä on paras päivä – monenlaisten osaajien matkassa

Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus eli TELMA on tarkoitettu kaikkein eniten tukea tarvitseville opiskelijoille. TELMA-koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija löytää itselleen sopivia työtehtäviä, joihin voi olla mahdollista työllistyä. Lisäksi opiskellaan erilaisia arjessa ja työelämässä tarvittavia taitoja.

Ammatillinen erityisopettaja Heli Tihinen opettaa Luovin Oulun yksikössä TELMA-ryhmää, jossa tekemällä oppiminen on tärkeässä roolissa. Kolmena päivänä viikossa Helin ryhmä sekä Helena Kuusikon ja Hannele Pitkäsen opettamat kaksi muuta TELMA-ryhmää jalkautuvat työpaikoille tekemään oikeita töitä. ”Yhteensä meitä on siis noin 30 opiskelijaa, 3 opettajaa sekä ohjaajia ja henkilökohtaisia avustajia. Tällä porukalla jalkaudumme ja jakaudumme jopa seitsemään eri työpaikkaan samana päivänä”, Heli kertoo.

Työtehtävät ovat monipuolisia, sillä myös opiskelijoista löytyy monenlaista osaajaa. ”Raksilan Citymarketissa huolehdimme varaston siivouksesta. Viemme rullakot ja lavat pois, keräämme roskat, pahvit ja biojätteet sekä lakaisemme lattian. Myymälän puolella hyllytetään tuotteita kuormapäivinä”, Heli luettelee. ”Viereisessä Prismassa työskentelee kaksi opiskelijaa, ja Kastellin K-marketissa yksi opiskelija.” Päivittäistavarakauppojen lisäksi monenlaisia osaajia työllistää myös Karjasillan kirkko, jossa opiskelijat leipovat viikoittain pullat ja sämpylät kerhoja varten. ”Unirestan Villa Hannalassa teemme puolestaan puutarhatöitä, kuten haravointia, rikkaruohojen kitkemistä, pensaiden ja kukkapenkkien siistimistä ja uusien kasvien istuttamista”, kertoo Heli.

Yhteistyö kiinnostaa työnantajia, eikä ihme. ”Teemme niitä töitä, joita vakituiset työntekijät eivät itse ennätä. Niitähän on joka yrityksissä”, Heli korostaa. ”Lähtökohtana on, että olemme avuksi mutta emme korvaa ketään, eikä homma kaadu siihen, jos emme jostain syystä tulekaan paikalle”, hän tähdentää. ”Iin Shellillä olemme tehneet hommia jo kaksi vuotta. Nyt meitä pyydettiin myös Oulunsalon Shellille”, hän kertoo. ”Siellä osa opiskelijoista hyllyttää ja osa siivoaa pöytiä. Ulkona leikkaamme nurmikkoa, hoidamme pensaita ja keräämme roskat piha-alueelta. Lisäksi siivoamme säännöllisesti polttoainemittarien ympäristön”, Heli kuvailee työtehtäviä. Vastaanotto uudessa yhteistyöyrityksessä on ollut myönteinen: ”On ihasteltu sitä, kun opiskelijamme ovat niin reippaita ja iloisia, aina hymy huulilla”, hän naurahtaa.

Hymy herkässä töitä tehdessä

Hymy on herkässä myös opettajalla. Heli iloitsee yhteistyösopimuksista, jotka mahdollistavat joustavat ja yksilölliset opintopolut erilaisille opiskelijoille. ”Meillä on aivan mahtavat yritykset ja mahtava yhteistyö”, hän hehkuttaa. ”Tunnemme aina olomme tervetulleiksi, meitä odotetaan ja apuamme tarvitaan. Tuntuu, että kuulumme porukkaan”, kiittelee Heli.

”Hietasaaren Ponipiha on yksi uusimmista yhteistyöyrityksistämme”, Heli kertoo. ”Aamulla opiskelijat taluttavat ponit ulos tarhaan, siivoavat sen jälkeen karsinat ja vaihtavat ponien juomavedet.” Paitsi opiskelijoista, yhteistyö lienee mukavaa myös ponien mielestä: ”Ponit alkavat aina kovasti hirnua meidät nähdessään”, Heli nauraa. Joskus töiden välillä evästellään nuotiolla. Helin mukaan toiveena on, että opiskelijat saavat työpaikalta kahvit tai ruoan ”vaivanpalkaksi”. Silloin kohteessa on mahdollista työskennellä koko päivä, kun ei tarvitse lähteä koululle syömään.

Työpaikkojen ja -tehtävien laaja kirjo varmistaa sen, että jokaiselle löytyy itseään kiinnostava mielekäs työtehtävä myös tulevaisuutta ajatellen. ”Jatkosuunnitelma on meillä koko ajan mielessä. Kun opiskelija on oppinut työtehtävän toistojen kautta, on helpompi mennä myös yksilölliselle työelämäänvalmentautumisjaksolle,” Heli selittää. Samoista tehtävistä löytyy toivon mukaan myös tulevaisuuden työpaikka. ”Monesti emme tule ajatelleeksi, että jollekin tiskaaminen on se työ, mistä tykkää kaikkein eniten”, hän huomauttaa. ”Se on jollekin se juttu, jonka osaa ja josta saa onnistumisen kokemuksia.”

Joka vuosi opiskelijoita myös työllistyy, viimeksi esimerkiksi päiväkodin siivous- ja astiahuoltotehtäviin. ”Yksi opiskelijamme työllistyi Sokos Hotel Arinan aamiaisravintolaan, jossa hän käy kolmena päivänä viikossa tiskaamassa”, iloitsee Heli. Oppi tiskaamiseen oli tietenkin hankittu TELMA-koulutuksen aikana työtä tekemällä.

Jes! Työpäivä!

Työpäivät ovat TELMA-opiskelijoille viikon parhaita päiviä. Myös opiskelijoiden kotiväki on kertonut, että työpäivien aamuina herätään varsin reippaasti ja vauhdilla: ”Jes, työpäivä!”. Myös Heli huomaa eron, kun työpäivä koittaa: ”Kyllä jalka liikkuu nopeaan, kun mennään työpaikoille”, hän nauraa. ”Opiskelijat nauttivat, suorastaan loistavat.” Oikean työn merkityksestä kertoo myös se, ettei Helin ryhmässä ole juuri lainkaan poissaoloja.

”TELMA-opiskelijat ovat yleensä toimeliaita, ja työn kautta oppiminen palvelee heitä parhaiten”, Heli kertoo. ”Luokassa he jaksavat yleensä puoli tuntia, kunnes levottomuus alkaa lisääntyä ja on pakko pitää tauko. Työpaikoilla nämä samat opiskelijat eivät meinaa malttaa pitää taukoa ollenkaan.” Erityisen tuen tarve voi siis olla haaste koulun penkillä, mutta ei niinkään työssä. ”Niinä päivinä, kun on jotakin teoriaopiskelua, opiskelijat saattavat kysyä, eikö voitaisi mennä töihin”, Heli nauraa.

”Meillä on sellaisiakin opiskelijoita, jotka alun perin tarvitsivat henkilökohtaista avustajaa opinnoissaan. Työtä tehden he ovat kuitenkin oppineet niin taitaviksi ja itsenäisiksi, että avustajaa ei enää ole tarvittu”, kertoo Heli. ”Monesti esimerkiksi haastava käyttäytyminen vähenee, kun on oikeaa tekemistä”, hän selittää.

Jos ulkopuolisen avun tarve vähenee ja ihminen voi käydä töissä, on kysymys myös yhteiskunnallisesti erittäin merkittävästä asiasta. Sillä on merkitystä, että jokainen saa tehdä työtä. Myös Helin – ja koko Luovin missio on selkeä: Löytää opiskelijoille yksiköllisiä reittejä työhön ja hyvään elämään. ”Haluan, että opiskelijani voivat tulevaisuudessa olla tekemässä työtä niin kuin muutkin, ja että he voivat olla osa yhteiskuntaa”, Heli painottaa.

Yhteistyössä onnistumisia

Yhteistyö Luovin kanssa on työnantajalle aina turvallista, sillä Luovissa on asiantuntemus myös kaikkein eniten tukea tarvitsevien opiskelijoiden ohjaamisesta. ”Töitä suunnitellessamme huomioimme aina sen, että opiskelijalla on valmiudet toimia ulkopuolisissa oppimisympäristöissä, joissa on myös asiakkaita”, Heli vakuuttaa. ”Periaatteenamme on myös, että emme alkuopastuksen jälkeen vie työpaikan henkilöstön aikaa, vaan me opettajat, ohjaajat ja avustajat neuvomme ja ohjaamme opiskelijoita työssään.” Toisaalta onnistumisia tapahtuu joka päivä. Opiskelijat yllättävät ja kehittyvät taidoiltaan, ja saavat silloin opastaa muita. Tämä on tärkeä juttu opiskelijan itsetunnon kannalta.

Haluatko sinä auttaa opiskelijoitamme onnistumaan? Haluatko antaa mahdollisuuden oppia aidoissa työtehtävissä ja antaa eväitä tulevaisuuteen? Työn raivaajat! -kampanjamme kautta on mahdollista tutustua työelämäyhteistyön erilaisiin tapoihin. Täytä tämä lomake, niin olemme yhteydessä ja mietitään, mikä olisi teille paras tapa osallistua.

Lisätiedot: www.luovi.fi/tyoraivaajat

Hei! Kuulisimme mielellämme palautteesi sivustostamme, jotta voimme palvella jatkossa entistä paremmin.

Miten arvioisit Luovi.fi -sivuston käyttökokemuksesi?

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.