EtusivuAjankohtaistaYhteisten asioiden äärellä – Kehittämistyöt…

Yhteisten asioiden äärellä – Kehittämistyötä arjessa ja yhteistyössä työelämän kanssa

Oppilaitoksen arjessa opetustiimien työpanoksesta ei aina tahdo jäädä aikaa ja jaksamista kehittämiselle. Aikaa ei ole tarpeeksi niiden hienojen ideoiden täytäntöön panemiseen, joita moni varmasti keksii, mutta samalla tuskailee: ”Voi kun voisin tai ehtisin tehdä tämän toisin.”

Meitä onkin onnistanut Tampereella, kun olemme saaneet useamman hankkeen samanaikaisesti käyntiin, jotka tukevat oppilaitoksemme perustehtävää. Hankkeiden ja perustehtävän välillä joskus ehkä näkyvissä ollut kuilu on umpeutumassa. Kehittämistyöstä saatu tuki otetaan vastaan ja siitä saadaan toimivia työkaluja arkeen. Tärkeää onkin, että hankkeessa kehitettävät työelämäpalvelut ja kartutettu osaaminen saadaan mallikkaasti juurrutettua arjen työhön jo ennen hankkeen päättymistä.

Itselläni on takana useita vuosia omakohtaista kokemusta opettajana toimimisesta, joten tiedän mistä kirjoitan. Kehittämistoiminta, jonka puitteissa on mahdollisuus olla oikeasti arjen työn tukena sekä opetustiimien, opiskelijoiden ja työelämän lähellä, tuo hanketyön ja opetustiimien työn lähemmäksi tosiaan ja helpommin ymmärrettäväksi.

Meillä Tampereella hanketyö on lähtenyt uuteen lentoon todella hyvien hankkeidemme ansiosta, kuten PYRY – Pystyväksi ryhmässä, Virtuaalisesti vierellä sekä TYRSKY-hankkeet. Ja hyvien hanketyyppien ansiosta tietty myös!

Onnistumisia ja kehittämisen kohteita työelämäyhteistyössä

Tähänastisen hanketyöni jännittävimmän kokemuksen sain kokea hankeverkostomme Vertaisoppimisseminaarissa. Kaikki osatoteuttajaoppilaitokset esittelivät työelämäyhteistyön ja -prosessien hyviä käytänteitä ja haasteita. Luovin osalta päädyimme seuraaviin:

Onnistumiset:

  • Työelämäosaaminen hankitaan aidoissa työelämäkohteissa oikeita töitä tehden, jolloin työelämätaidot vahvistuvat luontevasti. Lisäksi näytöt tehdään työpaikalla. Tästä johtuen työllistyminen on hyvällä mallilla.
  • Työelämäasiantuntijat kokoontuvat säännöllisesti valtakunnallisesti, jolloin tieto siirtyy.
  • Toteutettavat hankkeet tukevat oppilaitoksen perustehtävää ja linkittyvät saumattomasti arkipäivän toimintaamme. Työelämän hyvät käytännöt tulevat hyvin näkyviksi.

Kehittämisen kohteet:

  • Työpaikoille tulee jakaa lisää tietoa täsmätyöstä, työpaikan ja opetushenkilökunnan yhteistyötä tulee vahvistaa ja lisätä esimerkiksi Open partner -tyyppistä toimintaa.
  • Työpaikkaohjaaja-koulutus tulee käynnistää alueellisesti ja toteuttaa yhteisesti.
  • D365-asiakkuusjärjestelmän hyödyntäminen ja käyttö entistä paremmin.

Vertaisoppimistilaisuus huipentui benchmarkkauskohteiden valintaan ja tiedättekö mitä? Me pääsimme jatkoon – tuntui ihan kuin olisimme voittaneet isommankin palkinnon! Tämä taisikin olla sellainen minun oma etappini, palkinto tehdystä työstä: työelämäyhteistyömme on onnistunutta ja kiinnostaa myös muita! Kyllä minusta ihan hyvä, ellei lähes täydellinen hankehörhö on tullut. Ja tästä on mukava jatkaa TYRSKY-hanke maaliin täällä Pirkanmaalla!

Jaana Koskinen
hankepäällikkö
TYRSKY – Työelämän rajapinta koulutuksen kehittämisen ytimessä -hanke

TYRSKY-hanke toteutetaan ESR-rahoituksella, jonka on myöntänyt Keski-Suomen ELY-keskus. Yhteishanketta koordinoi SASKY koulutuskuntayhtymä.