Virtuaalisesti vierellä
Kehitimme opintoihin kiinnittymistä tukevan Sulautuvan ohjauksen ja oppimisen mallin sekä malliin sisältyvän Sulautuvat menetelmät -tarjottimen.
Pilotoimme opiskelijoiden osallisuutta edistävää sulautuvaa oppimista, jossa ammatillisen erityisopetuksen verkkoympäristöt ja lähiopetus vuorottelevat. Sulautuvan ohjauksen kehittäminen kuului keskeiseksi osaksi kokonaisuutta. Lisäksi pilotoimme opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukevaa toimintaa verkon yli.
Virtuaalisesti vierellä -hankkeen esittelyvideo
Video näkyy, jos olet hyväksynyt sivuston evästeet. Tarvittaessa voit muuttaa evästeiden hyväksyntää (avautuu uuteen ikkunaan).
Tavoitteemme
- Kehittää ammatilliseen erityisopetukseen uudenlainen matalan kynnyksen toimintamalli, jossa digitaaliset ja lähiopetuksen oppimisympäristöt yhdistyvät oppimisen mahdollistavaksi kokonaisuudeksi.
- Pilotoida toimintamallia hankkeen aikana. Tavoitteena on, että pilotointiin osallistuu vähintään 35 vaativaa erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa.
- Kehittää henkilöstön valmiutta toteuttaa opiskelijan mukaan ohjautuvaa toimintamallia sekä hyödyntää monipuolisesti erilaisia digitaalisia ratkaisuja, jotka nostetaan opiskelijan omasta arkikäytöstä.
- Kehittää verkostomaista yhteistyötapaa nuoren yksilöllisten tuen tarpeiden kartoittamiseksi ja nuoren tarvitseman ohjauksen varmistamiseksi hankeverkoston toimijoiden ja ohjaavien tahojen sekä nuoren moniammatillisen verkoston kanssa.
- Kehittää tapoja tunnistaa opintojen keskeyttämisuhka riittävän aikaisin. Tässä tehdään yhteistyötä Ammattiopisto Luovin VÖLJYSSÄ-hankkeen kanssa.
Sulautuvan ohjauksen ja oppimisen malli
Sulautuvan ohjauksen ja oppimisen malli kuvaa asteittain etenevän sulautuvan tuen ennakoinnin, suunnittelun, menetelmien valinnan ja arvioinnin. Mallissa sulautuvalla tuella tarkoitetaan erilaisia virtuaalisen ohjauksen ja oppimisen menetelmiä, joita voidaan suunnitelmallisesti yhdistää (sulauttaa) perinteiseen ohjaukseen ja opetukseen.
Malli toimii opetus- ja ohjaushenkilöstön työkaluna keskeyttämisen uhan ennakoinnissa ja sulautuvan tuen suunnittelussa. Tarkoituksena on tukea opiskelijan opintoihin kiinnittymistä ja opinnoissa pysymistä sulautuvan tuen keinoin.
Alla olevasta linkistä pääset tutustumaan malliin. Thinglink-sivu avautuu uuteen välilehteen.
Sulautuvat menetelmät -tarjottimeen on koottu esimerkkejä ja digityökaluja hankeajan piloteista, siitä miten digitaalisuutta on yhdistetty kasvokkaiseen ohjaukseen ja opetukseen. Tarjottimesta löytyvät myös yhteishankkeen virtuaalinen ohjaus- ja oppimismateriaali peleineen, joita voidaan monin tavoin sulauttaa ohjaukseen ja opetukseen.
Sulautuvat menetelmät -tarjotin löytyy mallin kohdasta 3 Sulautuvat menetelmät.
Yhteishankkeen materiaalit
Yhteishankkeen ohjaus- ja oppimismateriaalit on koottu Trello-alustalle. Linkit materiaaleihin löytyvät Sulautuvat menetelmät -tarjottimen Materiaalipankki-osiosta. Samat linkit löytyvät suoraan alta, ja ne avautuvat uuteen välilehteen:
Opettajille, ohjaajille ja valmentajille
Google Classroomiin on viety ohjaus- ja oppimismateriaalia Virtuaalisesti vierellä -hankkeessa samansisältöisenä kuin Trellossa. Google Classroomin ohjaus -ja oppimismateriaalia voivat käyttää Ammattiopisto Luovin toimijat. Luovilaiset saavat materiaalin käyttöön Mikko Laitiselta (mikko.laitinen@luovi.fi).
Virtuaalisesti vierellä -hankkeen pelit löytyvät Seppon pelikirjastosta.
Virtuaalisesti vierellä -blogi
Hyvinvointia online-liikunnasta
Virtuaalisesti vierellä -hankkeen yritysyhteistyökumppani Liikunta- ja tanssistudio Fiilis Fitness on koko kuluneen hankeajan tarjonnut nuorille ilmaisia online-treenejä sekä pilastesta livenä. Tänä syksynä online-treenejä varten on luotu Luovin opiskelijoille oma Teams-luokka: Fiilis Fitneksen kehonhuolto.
Lemmikkipäivä verkossa kokosi jälleen suuren joukon nuoria yhteen!
Virtuaalisesti vierellä (ESR) -hankkeessa järjestettiin yleisön toiveesta 9.9.2022 toista kertaa Lemmikki päivä verkossa -tapahtuma. Tapahtuman tavoitteena oli tarjota nuorille osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukevaa toimintaa verkossa matalalla kynnyksellä. Yhteensä Lemmikkipäivä verkossa –tapahtumaan osallistui lähes sata nuorta sekä lisäksi opetus- ja ohjausalan henkilökuntaa.
Videoi puhelimella – kaikille avoin kurssimateriaali
Haluaisitko oppia tekemään videoita puhelimella? Tai olisiko ryhmällesi hyödyllistä opetella kännykällä videoimisen taitoa? Virtuaalisesti vierellä -hankkeessa on koottu aiheesta kaikille avoin kurssimateriaali, jota kuka tahansa voi vapaasti hyödyntää.
Arjen ohjaustyökalu: Näin otat haastavan käyttäytymisen puheeksi
Virtuaalisesti vierellä -hankkeessa yhtenä tavoitteena on tukea ohjaustyötä ja opiskelijoiden opintoihin kiinnittymistä. Lähdimme tekemään yhteistyötä Ammattiopisto Luovin ohjaajan Kaisa Rintalan kanssa, joka suunnitteli opintoihinsa liittyvää oppimistehtävää aiheeseen liittyen. Yhteistyön tuloksena ja Kaisan koostamana syntyi arjen ohjaustyökalu Ben Furmanin ratkaisukeskeisen lähestymistavan pohjalta.
Sulautuvassa oppimisessa opitaan kasvokkain ja verkossa
Samoihin aikoihin, kun Virtuaalisesti vierellä -hanke starttasi vuosi sitten, alkoivat koronaan liittyvät rajoitukset. Etäopetuksesta saatiin vuoden kuluessa paljon kokemusta. Seuraava askel on pohtia, miten virtuaalisia mahdollisuuksia voisi parhaiten hyödyntää lähiopetuksen rinnalla. Sulautuva oppiminen on käsite, joka kannattaa tässä kohtaa ottaa haltuun.
Kuinka voimme tukea opiskelijoiden opintoihin kiinnittymistä?
Silta-Valmennus ry:n ja Ammattiopisto Luovin Virtuaalisesti vierellä -hankkeessa pyritään vähentämään nuorten syrjäytymistä ja lisäämään virtuaalisia vaihtoehtoja kokea osallisuutta ja hankkia osaamista. Tarkastelen syrjäytymisen problematiikkaa oppilaitoksen näkökulmasta kääntäen katseeni sitoutumattomuudesta ja keskeyttämisvaarasta positiiviseen. Kuinka voisimme tukea opiskelijoiden opintoihin kiinnittymistä?
Nuorten Musaproggiksessa tekemästä biisistä tuli toiveikas ja tarttuva
Virtuaalisesti vierellä -hanke järjesti toukokuussa 2021 toisen musaproggiksensa, jota veti tuttuun tapaan digivalmentajamme Pekka Murto. Biisiä lähti rakentamaan musiikista innostunut porukka nuoria aikuisia.
Teemapäivä etänä: Lemmikkipäivä verkossa
Virtuaalisesti Vierellä -hanke toteutti vuoden alkupuolella Luovin Tampereen opiskelijoille suunnatun teemapäivän yhdessä opiskelijakunnan kanssa. Tavoitteena oli tukea yhteisöllisyyttä ja osallisuutta kokeilemalla jotakin uutta ja hyödyntää samalla virtuaalisia mahdollisuuksia. Teemapäivän idea tuli opiskelijakunnalta: lemmikit!
ViVi Suosittelee: Verkkopelejä porukalla
Vuosi 2020 on pakottanut sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät normaalisti kutsuisi itseään ”netizeneiksi”, eli nettikansalaisiksi, siirtämään sosiaalisen elämänsä bittiavaruuteen. Tarve porukalle sopivalle online viihteelle on suuri, ja ViVi nousee vastaamaan tähän tarpeeseen. Näitä pelejä olemme testanneet #Peliperjantai projektin merkeissä.
Musaproggis
Virtuaalisesti vierellä -hanke on järjestänyt ryhmämuotoisena toimintana biisintekokoulutuksia. Alla nuorten aikuisten Musaproggiksessa luomat musiikkivideot. Videot näkyvät, jos olet hyväksynyt sivuston evästeet. Tarvittaessa voit muuttaa evästeiden hyväksyntää (avautuu uuteen ikkunaan).
Virtuaalisesti vierellä sosiaalisessa mediassa
Alla olevat linkit avautuvat uudessa välilehdessä.
Yhteistyössä
Hanketta koordinoi Silta-Valmennusyhdistys ry. Yhteistyökumppanina toimii Ammattiopisto Luovi. Hanke toteutetaan Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoituksella, jonka on myöntänyt Keski-Suomen ELY-keskus.
Lisätietoja
Irene Konttinen
hanketoiminnan asiantuntija
040 319 3232
irene.konttinen@luovi.fi