Opiskelijan äänellä
Sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus
Kehitämme ohjausta ja tukea opiskelijoiden hyvinvoinnin lisäämiseksi ja sosiaalisen kiinnittymisen parantamiseksi. Edistämme opiskelijoiden arjenhallintataitojen, toimintakyvyn ja toimijuuden vahvistamisen keinoja. Lisäksi vahvistamme opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista opiskeluhyvinvoinnin edistämisessä sekä kehitämme hyvinvointijohtamista yhteistyössä hyvinvointialueen opiskeluhuollon palvelujen kanssa.
Tavoitteemme
Oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin tukeminen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi
- Yhteisöohjaajan toiminnan vakiinnuttaminen Luovissa
- Häirintäyhteyshenkilötoiminnan vakiinnuttaminen ja osaamisen vahvistuminen Luovissa
- Opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamisen vahvistaminen opiskeluhyvinvoinnin edistämisessä
Opiskelijoiden arjenhallintataitojen vahvistaminen
- Opiskelijoiden toimintakyvyn ja toimijuuden sekä osaamisidentiteetin vahvistuminen kehittämistyön ja uusien toimintamallien ansiosta
- Yhteisöllisen opiskeluhuollon ja toiminnallisten menetelmien käsikirja
Hyvinvointijohtamisen kehittäminen
- Pedagogisen hyvinvoinnin (eli opetus- ja ohjaushenkilöstön, opiskelijoiden ja yhteisöllisen hyvinvoinnin) kehittäminen yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa
- Inklusiivisen (eli yhdenvertaisen ja syrjimättömän sekä kaikkia osallistavan ja mukaan ottavan) pedagogiikan avaaminen ja mallintaminen ammatillisessa erityisopetuksessa
Kuulumisia
Orientaatioviikko Seppo-pelialustalla (Luovi Helsinki)
Mikä on orientaatioviikon Seppo-pelialusta?
- Opiskelijoille on kerätty opintojen alkuvaiheeseen tärkeää materiaalia Seppo-pelialustalle.
- Materiaalia on tarkoitus käydä läpi ryhmässä yhteisesti opettajan ja ohjaajan johdolla.
- Materiaalin sisältämä tieto on sekä kirjoitetussa muodossa, kuvina, videoina ja myös kuunneltavissa olevassa muodossa. Tehtävistä on pyritty tekemään toiminnallisia.
Miksi peli kehitettiin? Mitä hyötyjä siitä on?
- Tavoitteena yhdenvertainen info kaikille opiskelijoille.
- Orientaatiojakson aikana läpikäytävät asiat on koottuna yhteen paikkaan.
- Opiskeluryhmät voivat hyödyntää tietoa oman aikataulunsa mukaisesti.
Opiskelijoiden palautetta Seppo-pelistä
”Tehtävistä piti liikkua katsomaan henkilöiden huonenumerot, mieleen jäi koulun henkilön huoneet. Kyllä oli hyvä peli. Enemmän tehtäviä, missä pitää kysyä itse henkilöstä ja liikkua paikasta toisiin tiloihin.”
”En oikeen itse välitä Seppo-peleistä, mutta ihan ok, vähän laginen se on isoin miinus.”
”Erittäin mielenkiintoinen peli.”
”Helpottaa opiskelua.”
”Pidän siitä, että sitä voi pelata yhdessä.”
”Sitä oli kiva pelata ja oppia samalla.”
”Peli ei ollut minun makuun.”
Toimintakyky tutuksi -kurssi – Ammattiopisto Luovin paikallinen valinnainen
Toimintakyky tutuksi – kurssin tarkoitus ja tavoite
- Toimintakyky tutuksi – kurssi on kehitetty ammattiopisto Luovin opiskelijoille paikalliseksi valinnaiseksi yhteisten tutkinnon osien kurssiksi.
- Ammattiopisto Luovissa on käytössä RUORI-arviointimenetelmä osana opintojen suunnittelua ja HOKS-prosessia. Toimintakyky tutuksi – kurssi on kehitetty tukemaan opiskelijoita opiskeluun ja työelämävalmiuksiin liittyviin käsitteisiin tutustumisessa, oman toimintakyvyn tunnistamisessa ja oman toimintakyvyn arvioimisessa.
- Toimintakyky tutuksi – kurssin tavoitteena on tukea opiskelijoita RUORI-itsearvioinnin tekemisessä ja RUORI- itsearvioinnin avulla vahvistamaan osallisuutta omien opintojen suunnittelussa ja HOKS-prosessissa.
Kurssin toteutussuunnitelma
Opit opiskelu- ja työelämävalmiuksiin liittyviä käsitteitä ja tunnistamaan ja arvioimaan omaa toimintakykyäsi.
1. Opiskelu- ja työelämävalmiuksiin liittyviin käsitteisiin tutustuminen.
Opiskelija:
- tutustuu, mitä tarkoitetaan voimavaroihin liittyvillä käsitteillä
- tutustuu, mitä tarkoitetaan oppimis- ja työskentelyvalmiuksiin liittyvillä käsitteillä, esimerkiksi keskittymisellä
- tutustuu, mitä tarkoitetaan yhteistyötaitoihin liittyvillä käsitteillä
- tutustuu, mitä tarkoitetaan arjen ja asumisen taitoihin liittyvillä käsitteillä.
2. Oman toimintakyvyn tunnistaminen.
Opiskelija
- tunnistaa omia voimavarojaan, esimerkiksi stressinhallintataitojaan
- tunnistaa omia oppimis- ja työskentelyvalmiuksiaan, esimerkiksi keskittymiskykyään
- tunnistaa omia yhteistyötaitojaan, esimerkiksi ryhmätyöskentelytaitojaan
- tunnistaa omia arjen ja asumisen taitojaan.
3. Oman toimintakyvyn arvioiminen.
Opiskelija
- arvioi omia vahvuuksiaan ja tuen tarpeitaan voimavarojen näkökulmasta
- arvioi omia vahvuuksiaan ja tuen tarpeitaan oppimis- ja työskentelyvalmiuksissa
- arvioi omia vahvuuksiaan ja tuen tarpeitaan yhteistyötaidoissa
- arvioi omia vahvuuksiaan ja tuen tarpeitaan arjen ja asumisen taidoissa.
Luovin häirintäyhteyshenkilöiden kokoontuminen Rovaniemellä syksyllä 2024
Luovin häirintäyhteyshenkilöt eli häryt kooontuivat toista kertaa yhteen opiskelija-asiain päällikkö Riina Karvosen kanssa jakamaan kokemuksiaan häirintäyhteyshenkilönä työskentelystä ja keskustelemaan työstään, tarpeistaan ja toiveistaan. Tällä kertaa tapaamista isännöi Rovaniemi ja saimme myös tilaisuuden tutustua isäntämme tiloihin ja toimintaan.
Vierailevana kouluttajana meillä oli yhdenvertaisuusvaltuutettu Matti Jutila aiheenaan yhdenvertaisuuden toteutuminen toisella asteella. Hän puhui uudistuneen yhdenvertaisuuslain pohjalta häirinnän tunnistamisesta ja oppilaitoksen velvollisuudesta edistää yhdenvertaisuuden toteutumista. Jutila oli etukäteen tutustunut Luovin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan sekä suunnitelmaan opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä ja saimme niistä erittäin hyvää palautetta. Lisäksi keskustelua käytiin muun muassa häirintätapausten kirjaamisohjeistuksen yhdenmukaistamisesta, ennalta-ehkäisevän työn menetelmistä ja häryn roolista häirintätapausten käsittelyssä.
Luovin paikkakunnat ovat keskenään erilaisia. Siksi tarpeet, haasteet ja keinot yhdenvertaisen ja turvallisen oppilaitosyhteisön takaamiseksi vaihtelevat paikkakunnittain. Kaikkialla tarvitaan kuitenkin sekä ennaltaehkäisyä että puuttumista. Häryjen mahdollisuus jakaa käytänteitä ja kehittää osaamistaan on tärkeää.
Mitä tekee Luovin yhteisöohjaaja?
Luovi Helsingin yhteisöohjaaja on tuonut mukanaan nuorisotyön menetelmiä sovellettavaksi oppilaitosarkeemme. Samalla hän toimii turvallisena aikuisena opiskelijoillemme tauoilla sekä ennen ja jälkeen oppituntien. Yhteisöohjaajan tehtävänä on vahvistaa yhteisöllistä opiskeluhyvinvointia ja opiskelijayhteisöä sekä lievittää yksinäisyyttä. Toiminta suunnitellaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Näin alkuvaiheessa olemme esimerkiksi askarrelleet tauoilla koruja ja tarroja sekä tutustuneet liikuntapaikkoihin ja paikallisiin harrastusmahdollisuuksiin yhdessä koulun jälkeen. Toiminnan avulla haluamme myös vahvistaa verkostoja alueen muihin hyvinvoinnin ja vapaa-ajan toimijoihin sekä kehittää demokraattista koulutoimintaa ja opiskelijakuntatoimintaa.
Seuraa Luovi Helsingin yhteisöohjaajaa Instagramissa (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yhteisöllisyyttä ja yhdenvertaisuutta turvallisemmassa tilassa
Helmikuussa Luovi Helsingissä valmistui opiskelijoiden ja opetus- ja ohjaushenkilöstön kanssa yhdessä tehdyt turvallisemman tilan periaatteet.
Toiveenamme on, että turvallisempi ja yhdenvertaisempi tila saa kaikki tiloissamme opiskelevat, työskentelevät tai vierailevat ihmiset tuntemaan olonsa kuulluksi, nähdyksi, kohdatuksi ja turvalliseksi. Periaatteiden tarkoitus on elää ja muovautua säännöllisesti vastaamaan yhteisömme tarpeita.… Lue lisää
Katso hankkeen esittelyvideo
Näet videon, jos olet hyväksynyt sivuston evästeet. Muuta evästeasetuksiasi.
Seuraa Luovin yhteisöohjaajan toimintaa!
Yhteistyössä
Hanke toteutetaan Opetushallituksen rahoituksella. Hanketta koordinoi Suomen Diakoniaopisto SDO Oy. Luovi toimii hankkeessa kumppanina yhdessä Helsinki Business Collegen, Järviseudun ammatti-instituutti JAMIn, Kiipulan ammattiopiston, Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä Kpedun, Ammattiopisto Liven, Mercuria kauppaoppilaitoksen, Prakticum Svenska Framtidsskolan in Helsingforsregionenin, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riverian, Ammattiopisto Spesian, Suomen ympäristöopisto SYKLIn, Taitotalon, Turun kristillisen opiston, Tampereen seudun ammattiopiston, Vaasan kaupungn / VAMIAn sekä Yrkesakademin i Österbottenin kanssa.
Lisätietoja
Heidi Raulo
Luovin hankepäällikkö
040 319 3227
heidi.raulo@luovi.fi
Leena Ruusu
yhteisöohjaaja
040 319 3645
leena.ruusu@luovi.fi