Erkkaa verkossa
Maksuttomia verkkoluentoja
Erkkaa verkossa -luentosarja tarjoaa luentoja kaikille erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kanssa toimiville ja asiasta kiinnostuneille. Luennot ovat maksuttomia ja kaikille avoimia. Lähetysten kuvaukset ja taltiointi toteutetaan opiskelijatyönä osana Ammattiopisto Luovin media-alan opetusta.
Erkkaa verkossa -streamit toteutetaan yhteistyössä Aluehallintoviraston kanssa.
#erkkaaverkossa #Luovi #avikouluttaa


Seuraavat luennot
Valitettavasti alueellinen koronatilanne hankaloittaa Erkkaa verkossa -luentojen tuottamista. Ilmoitamme tulevista luennoista tällä nettisivulla.
Erkkaa verkossa -podcast
Erkkaa verkossa -podcastia voit kuunnella sekä Spotifyssa että Apple Podcasteissa. Erkkaa verkossa -podcastissa käsittelemme ammatillisen erityisopetuksen ajankohtaisia aiheita, tarjoamme käytännön vinkkejä, ajatuksia ja ajankohtaista tietoa erityistä tukea tarvitsevien kanssa työskenteleville.
- Täsmätyö – Erkkaa verkossa -podcastTäsmätyötehtävä tarkoittaa kohdennettua tai räätälöityä työtehtävää, joka on suunniteltu tietylle tekijälle. Erityistukea tarvitsevat osaajat hyötyvät räätälöidyistä työtehtävistä, joissa hänen vahvuutensa pääsevät esille. Täsmätöiden etsiminen ja löytäminen on tärkeää sekä erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden, että yritysten kannalta.
- Erkkaa verkossa -podcast (Teaser)Tervetuloa Erkkaa verkossa -podcastin pariin. Erkkaa verkossa -podcastissa käsittelemme ammatillisen erityisopetuksen ajankohtaisia aiheita, tarjoamme käytännön vinkkejä, ajatuksia ja ajankohtaista tietoa erityistä tukea tarvitsevien kanssa työskenteleville.
Erkkaa verkossa -luentotallenteet
Empatia- ja vuorovaikutustaitojen kehitys ja tukeminen lapsilla ja nuorilla / Silja Martikainen, Helsingin yliopisto
Miten empatiataidot kehittyvät, ja miten kehitystä voidaan tukea? Psykologian tohtori Silja Martikainen avaa luennollaan aivojen kehitystä nuoruusiässä empatiataitojen kehittymisen näkökulmasta. Tutkimustietoon ja sovelluksiin pohjaten luennolla vastataan kysymyksiin mitä empatia on ja mikä lisää empatiaa.
Silja Martikainen työskentelee tutkijana Helsingin yliopiston kognitiivisen aivotutkimuksen yksikössä. Hän tutkii oppimista ja vuorovaikutusta erilaisissa oppimisympäristöissä sekä sosioemotionaalisen kehityksen tukemista lapsilla ja nuorilla. Hän on tehnyt asiakastyötä alle kouluikäisten lasten, lapsiperheiden ja maahanmuuttajien parissa.
Ilmoittaudu katsomaan tallennetta tästä linkistä.
Tallenne on katsottavissa 30.11.2021 saakka.
Katso luennon materiaali (pdf) tästä linkistä.
Luennon materiaali on tarkoitettu vain luettavaksi (ei jatkokäyttöön). Luennoitsijan suosittelemaa materiaalia empatiaan liittyen löydät sivustolta: https://empatiapakkaus.fi/
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Toimintakyky- ja verkostoajattelu nivelvaiheen ohjauksen tukipylväinä / Irene Rämä ja Ami Toikka
KT Irene Rämän luento perustuu Vetovoimala-hankkeessa tehtyyn tutkimukseen toimintakykyä koskevan tiedon siirtymisestä koulutuksen nivelvaiheessa siirryttäessä perusopetuksesta ammatilliseen koulutukseen. Luennolla käsitellään muun muassa opiskelijan tukiverkoston toimijoiden yhteistyötä toimintakykyajattelun viitekehyksessä. Luennolla aiheesta keskustelemassa on mukana myös avointen opintojen opettaja ja projektipäällikkö Ami Toikka Stadin ammatti- ja aikuisopistosta.
Ilmoittaudu katsomaan tallennetta tästä linkistä.
Tallenne on katsottavissa 30.11.2021 saakka.
Katso luennon materiaali (pdf) tästä linkistä.
Luennon materiaali on tarkoitettu vain luettavaksi (ei jatkokäyttöön).
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Resilienssi erityistä tukea tarvitsevan lapsen ja nuoren arjessa / VTM Krisse Lipponen. psykoterapeutti
Psykoterapeutti Krisse Lipposella (sosiaalipsykologi VTM) on pitkä kokemus Erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kuntoutuksesta ja opinnoista. Hän tarkastelee luennossaan resilienssiä ja sen moni-ilmeisyyttä. Luennolla pohditaan miten löytää ja vahvistaa yksilön ja ryhmän resilienssiä koulun arjessa. Luento kutsuu kokeilemaan arkisia ajatusmalleja ja lähestymisiä, joilla resilienssin pohjaa vahvistetaan.
Ilmoittaudu katsomaan tallennetta tästä linkistä.
Tallenne on katsottavissa 31.10.2021 saakka.
Katso luennon materiaali (pdf) tästä linkistä
Luennon materiaali on tarkoitettu vain luettavaksi (ei jatkokäyttöön).
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Psyykkisesti oireilevan lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukeminen – suojaavat tekijät ja riskit kasvuyhteisöissä / KT Piia Ruutu, ohjaava opettaja
Luento pohjautuu Piia Ruudun väitöskirjaan psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa hoidettujen lasten ja nuorten koulunkäynnistä. Esityksessä käydään läpi väitöskirjan keskeiset tulokset sekä lasten, nuorten ja vanhempien nostamia hyviä käytäntöjä ja kehittämisehdotuksia. Luennolla yhdistetään teoriaa ja käytäntöä. Esityksen teemoja ovat mm. arjen sujuvuuden ja koulunkäynnin tukeminen, yhdessä toimiminen ja vähän enemmän asenne, lapsen ja nuoren kokeman kuormituksen säätely, kouluakäymättömyys, kiusaaminen ja kouluväkivalta sekä fyysinen rajoittaminen ja pakkotoimet.
Kasvatustieteen tohtori Piia Ruutu työskentelee Oppimis- ja ohjauskeskus Valterissa. Piia on työskennellyt vuosia vaativaa erityistä tukea tarvitsevien lasten ja heidän perheidensä kanssa. Työskentelyssään hän pyrkii yhdistämään teoriaa ja käytäntöä, eri näkökulmia ja useita menetelmiä. Piian kiinnostuksen kohteena on lapsen kasvuyhteisöjen rakenteet, prosessit ja suhteet sekä tuen tuominen lasten luonnollisiin kasvuyhteisöihin. Tutkijana kiinnostuksen kohteita ovat kokemukset, interventiot ja vaikutukset, erityisesti vaativan erityisen tuen teemat ja lapsen oikeuksien edistäminen.
Ilmoittaudu katsomaan tallennetta tästä linkistä.
Tallenne on katsottavissa 29.4.2021 saakka.
Katso luennon materiaali (pdf) tästä linkistä.
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Positiivisen pedagogiikan menetelmät oppilaiden ilon, hyvinvoinnin ja oppimisen lisääjinä / KT Eliisa Leskisenoja, lehtori, opettajankouluttaja
Luento tarjoaa monipuolisen vinkkipatteriston positiivisen pedagogiikan keskeisten sisältöjen ja periaatteiden soveltamiseksi luokka-arkeen. Luennon aluksi tutustutaan positiivisen pedagogiikan teoreettiseen viitekehykseen ja myönteisten tunteiden merkitykseen. Luennon pääpaino on konkreeteissa toimintatavoissa ja käytänteissä, joita osallistujat voivat suoraan omaksua ja soveltaa omaan työhönsä. Lisäksi luento avaa näkökulmia siihen, miten positiivisen psykologian menetelmiä voidaan hyödyntää osallistujien oman hyvinvoinnin ja työilon edistämisessä.
Kasvatustieteen tohtori Eliisa Leskisenoja on työskennellyt luokanopettajana yli kaksikymmentä vuotta ja toimii nykyään Oulun normaalikoulussa lehtorina ja opettajankouluttajana. Leskisenojalla on vankka kokemus positiivisen psykologian soveltamisesta erilaisiin kasvatuksellisiin ympäristöihin ja työyhteisöihin. Päätyönsä ohella hän toimii kouluttajana, tietokirjailijana, puhujana ja tutkijana. Leskisenojan sydämenasiana on positiivisen pedagogiikan jatkumon edistäminen maassamme. Tällä hetkellä hänen koulutukselliset ja tutkimukselliset intressinsä kohdistuvatkin erityisesti siihen, miten myönteinen ja vahvuusperustainen toimintakulttuuri saadaan ulottumaan varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.
Ilmoittaudu katsomaan tallennetta tästä linkistä.
Tallenne katsottavissa 25.3.2021 saakka.
Katso luennon materiaali (pdf) tästä linkistä.
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Yksin opettamisesta yhteisopetukseen / erityisluokanopettajat Riikka Sirkko ja Marjut Kokko
Yhteisopetuksella, josta käytetään joskus myös nimeä samanaikaisopetus, tarkoitetaan yleisesti sitä, että samassa luokassa työskentelee kaksi tai useampi opettajaa, jotka yhdessä suunnittelevat ja toteuttavat opetusta ja arvioivat oppilaita. Yhteisopetuksen avulla voidaan tukea kaikkien oppilaiden mahdollisuutta opiskella yhdessä. Oppilaiden erilaisiin tuen tarpeisiin vastaaminen helpottuu, kun luokassa työskentelee useampi opettaja. Yhteisopettajuutta toteuttamalla on mahdollista jakaa opettajien vastuuta ja työkuormaa. Työn tekeminen yhdessä mahdollistaa toiselta oppimisen ja edistää näin opettajien ammatillista kehittymistä.
Yksin opettamisesta yhteisopetukseen -luennolla yhdistetään yhteisopetusta koskevaa tutkimustietoa käytännön kokemuksiin yhteisopettajuudesta ala- ja yläkoulussa.
Riikka Sirkko ja Marjut Kokko ovat erityisluokanopettajia sekä tekevät molemmat väitöskirjaa yhteisopettajuudesta Oulun yliopistossa. Riikka työskentelee Haapavedellä Hyttikallion koululla yhteisopetuksen luokassa ja käynnissä on jo yhdeksäs yhteinen työvuosi saman kollegan kanssa. Marjut työskentelee Oulussa Kellon yläkoulussa ja on aloittanut yhteisopettajuuden kokeilemisen tänä syksynä.
Ilmoittaudu katsomaan tallennetta tästä linkistä.
Tallenne katsottavissa 19.2.2021 saakka.
Katso luennon materiaali (pdf) tästä linkistä.
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Haasteena haastava nuori? Haastavasti käyttäytyvän nuoren kohtaaminen ja ohjaaminen / Juho Viitanen, Ammattiopisto Luovi
Haastavasti käyttäytyvä nuori haastaa meidät tarkastelemaan omaa tapaamme kohdata, ohjata ja olla vuorovaikutuksessa. Mutta mitä seikkoja haastavan käyttäytymisen taustalla voi olla? Tällä luennolla perehdytään haastavan käyttäytymisen kohtaamisen ja ennaltaehkäisemiseen sekä aggressiivisesti käyttäytyvän nuoren kanssa toimiseen työrauhaa edistäen.
Luennoitsijana toimii KM, erityisopettaja Juho Viitanen, joka toimii Ammattiopisto Luovin Helsingin yksikössä VALMA-koulutuksen opettajana. Tätä ennen hän on toiminut kymmenen vuotta erityisluokanopettajan peruskoulussa luokka-asteilla 1. – 9. Viitanen toimii asiantuntijana lasten- ja nuorten käyttäytymisen haasteisiin sekä työrauhaan liittyvistä teemoista, ja konsultoi opetushenkilöstöä pedagogisten keinojen hyödyntämisestä työrauhan edistämiseksi. Hän on myös kysytty ja innostava luennoitsija.
Ilmoittaudu katsomaan tallennetta tästä linkistä.
Tallenne on katsottavissa 30.6.2021 saakka.
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.
Todistus luennoille osallistumisesta
Jos osallistut vähintään kolmelle luennolle, voit saada niistä todistuksen. Todistuksen voit tilata alla olevasta linkistä avautuvalla lomakkeella. Huomaathan, että kirjoitamme todistukset keskitetysti puolivuosittain kesäkuussa ja joulukuussa.
Livestream-luennot
Olemme vuosien varrella toteuttaneet verkkoluentoja erityispetuksen teemoista. Nämä luennot ovat katsottavissa tallenteina maksutta Livestream-palvelussa osoitteessa www.livestream.com/ammattiopistoluovi
2018
- Hakeutuminen, henkilökohtaistaminen ja erityinen tuki – ajakohtaiswebinaari –Riina Karvonen ja Jaana Heikkinen
- MAMMUTTI 1.0 – Huumekeskustelu NYT!
- Sovellettua liikkumista – kuinka vastata liikkumattomuuden haasteisiin? – Jukka Penttilä
- Pedagoginen hyvinvointi ja psotiviinen psykologia kouluyhteisössä – Sanna Wenström
- Yhteinen työ – kohti positiivista kouluyhteisöä – Sanna Wenström
- Ammatillisten opintojen aikainen tuki ja ohjaus erityistä tukea tarvitseville maahanmuuttajaopiskelijoille – Eija Honkanen, Haaga-Helia sekä Tiina Räsänen ja Merja Outinen, Omnia
- Turvallisuus oppilaitoksissa – miten jokainen voi vaikuttaa – Harri Hamm
- Kommunikoitko vai kohtaatko? – Jaana Heikkinen, Luovi ja Aslak Rantakokko, Suomen Vanhempainliitto
- Oikeus digitaalisuuteen – digitaalisuuden hyödyntäminen opiskelijan ohjaamisessa – Irmeli Lignell, HAMK
- Esteettömyys ja saavutettavuus oppilaitoksessa – Irmeli Lignell, HAMK
- Erityisen tuen tarpeet – haaste kohtaamiselle? – Kaisa Posti
- Opiskelijalähtöinen yto-opetus – Tarja Järvi
- Valma-koulutuksen tarjoama tuki ja ohjaus erityistä tukea tarvitseville maahanmuuttamaopiskelijoille – Eija Honkanen ja Kirsi Helén Haaga-Helia
- Opiskelijoiden kokemuksia työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta
- Työnantajan näkökulmia työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaamiseen – Hannes Kortesalmi Iin Autokeidas Oy
2017
- Tervareitti ohjauksen muotona – Anna-Kaisa Puusaari, Valteri-Tervaväylä
- Oppimisympäristöt ja nuoria motivoivat pedagogiset ratkaisut – Heidi Viertola
- Toimintakykyarvio.fi-palvelu – Veli-Pekka Nitovuori
- Tavoitteen asettaminen ja arviointi ohjauksen muotona – Pia Kvist, Valteri-Tervaväylä
- Erityisopettajan viestikapula perusopetuksesta toiselle asteelle – Timo Sipilä
- Toimintakyvyn edistäminen – Erja Kaakkuriniemi
- Tietoa kaikille – Marjut Huttunen
- Onnistuneen yhteistyön strategiat ohjauksessa – Piia Jokelainen
- Eväitä arkeen, ope – miten tuen kaikkien opiskelijoiden oppimista – Kaisa Posti
- Sujuva vuorovaikutus kodin ja koulun yhteistyössä – Sari Haapakangas
- Nähty, kuultu, osallinen – Sari Haapakangas ja Anu Uusikylä
Mun reitti – motivoiva ja yhteisöllinen ohjaus – Riina Karvonen ja Henna Ijäs - Motivoivaa meininkiä! -esittely
- Erityistä meininkiä menetelmillä -esittely
- Kohti innostavaa ammatillista koulutusta – Sanna Wenström
- Suunta positiiviseen, ope! – Sanna Wenström
- Hyvä fiilis! – tehdään yhdessä
- Toiminnanohjauksen tukeminen ja strukturoitu opetus – Leena Hintsanen
- Vuorovaikutus ja toiminnalliset menetelmät opetuksessa ja ohjauksessa – Katja Kinnunen
- SOS – Sujuva ohjaus ja siirtymät -aloituswebinaari
- Uudistunut Ruori – ohjauksen ja tuen tarpeen arviointityökalu – Riina Karvonen
- Opiskelijan psyykkisen tuen tarpeet – Riina Karvonen
- Erityisen tuen tarpeet ja henkilökohtaistamisen suunnittelu -aloituswebinaari
- Ammatillisen koulutuksen reformi – kohti uusia toimintatapoja (taltiointi seminaarista)
- Osallisuutta vahvistava yksilöllinen ohjaus – Sanna Häkkilä-Ruottinen ja Jaana Heikknen
2016
- Tuokioita dialogisuudesta – Pirkko Kepanen ja Marja Koukkari
- Moniammatillinen yhteistyö – Riina Karvonen
- Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 2. asteella – Riina Karvonen
- Hyvinvoiva oppimisympäristö – Riina Karvonen
- Ohjaaminen ja kohtaaminen opiskelijatyössä – Riina Karvonen
- Ruori – Ohjauksen ja tuen tarpeen arviointityökalu – Riina Karvonen
- Oppilaan kohtaaminen ja unelmat – Susanna Lähteenmäki
- Realistinen ammatinvalinta – Sanna Alila
- Arjen laatutyö ammatillisessa koulutuksessa – Marjut Huttunen
- Näkökulmia erilaisuuteen – Sanna Wenström
- Motivaation jäljillä – Sanna Wenström
- Pedagoginen hyvinvointi – Sanna Wenström
- Oppimisen ja osaamisen arvioinnin erot – Pirjo Ruha
- Konsultoiva erityisopettaja opetuksen tukena – Lea Veivo Oulun yliopisto
- Osaamisperusteisuus toisella asteella – Erja Kotimäki
- Oppilashuoltolaki perusopetuksessa – Johanna Pulkkinen Valteri-Tervaväylä
- Selkokieli puheessa ja vuorovaikutuksessa – Susanna Lähteenmäki

Luentoja on toteutettu OPH:n rahoittamissa hankkeissa NET2 – Nivelvaiheessa erityistä tukea, ETUA – Erityisiä taitoja yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen tukemiseen, SOS – Sujuva ohjaus ja siirtymät, HET – Henkilökohtaistaminen ja erityinen tuki, Hyvä fiilis – tehdään yhdessä sekä Meininkiä ja menestystä menetelmillä.
Lisätietoja
Tarja Järvi, koulutuskoordinaattori
tarja.jarvi@luovi.fi, 040 319 3062
Maarit Vuorela, hankeassistentti
maarit.vuorela@luovi.fi, 040 319 3784