Opiskelijan äänellä

Sosiaalisesti kestävä ammatillinen koulutus

Kehitämme ohjausta ja tukea opiskelijoiden hyvinvoinnin lisäämiseksi ja sosiaalisen kiinnittymisen parantamiseksi. Edistämme opiskelijoiden arjenhallintataitojen, toimintakyvyn ja toimijuuden vahvistamisen keinoja. Lisäksi vahvistamme opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista opiskeluhyvinvoinnin edistämisessä sekä kehitämme hyvinvointijohtamista yhteistyössä hyvinvointialueen opiskeluhuollon palvelujen kanssa.

Tavoitteemme

Oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin tukeminen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi

  1. Yhteisöohjaajan toiminnan vakiinnuttaminen Luovissa
  2. Häirintäyhteyshenkilötoiminnan vakiinnuttaminen ja osaamisen vahvistuminen Luovissa
  3. Opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamisen vahvistaminen opiskeluhyvinvoinnin edistämisessä

Opiskelijoiden arjenhallintataitojen vahvistaminen

  1. Opiskelijoiden toimintakyvyn ja toimijuuden sekä osaamisidentiteetin vahvistuminen kehittämistyön ja uusien toimintamallien ansiosta
  2. Yhteisöllisen opiskeluhuollon ja toiminnallisten menetelmien käsikirja

Hyvinvointijohtamisen kehittäminen

  1. Pedagogisen hyvinvoinnin (eli opetus- ja ohjaushenkilöstön, opiskelijoiden ja yhteisöllisen hyvinvoinnin) kehittäminen yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa
  2. Inklusiivisen (eli yhdenvertaisen ja syrjimättömän sekä kaikkia osallistavan ja mukaan ottavan) pedagogiikan avaaminen ja mallintaminen ammatillisessa erityisopetuksessa

Kuulumisia

Työpajoja yhteisöohjaajan työstä

Värikkäitä helmiä pöydällä, joiden alla paperi, jossa lukee "Yhteisöohjaaja ja Luovin arvot: Luottamus, turvallinen ja luottamuksellinen aikuinen opetuksen ulkopuolella; Uudistajuus, Yhteisöllinen kehittäminen ja tukeminen; Osaaminen, Yhteisöllinen osaaminen ja nuorisotyön menetelmät; Välittäminen, Kiireetön läsnäolo kouluarjen kohtaamisissa; Ilo, iloisen ja kannustavan ilmapiirin luominen.

Hankkeessa kehitettyä yhteisöohjaajan työtä ja sen mallinnusta on esitelty tämän syksyn aikana useissa työpajoissa. Työpajat ovat mainio foorumi jakaa hyviä käytänteitä ja toisaalta saada arvokasta palautetta ja ideoita toiminnan kehittämiseksi.

Olemme vetäneet työpajaa aiheesta niin Tampereella Luovin opiskeluhyvinvoinnin päivillä, Luovin kehittämispäivän Teams-pajoissa kuin Hämeenlinnassa Kasvun ja oppimisen tuen päivillä. Tampereella ja Hämeenlinnassa osallistujat askartelivat keskustelun aikana myös koruja helmistä mukaan vietäviksi. Korujen tekeminen on menetelmä, joka on myös opiskelijoiden kanssa käytössä, sillä se voi vähentää jännitystä, rentouttaa ja joillakin jopa lisätä keskittymistä kulloiseenkin aiheeseen.

Turvallisemman tilan periaatteiden rakentaminen yhdessä

Turvallisemman tilan periaatteita on esillä monissa erilaisissa tapahtumissa ja
yhteisöissä. Niihin ei ole mitään ennalta määriteltyä mallia, vaan jokainen yhteisö voi
itse luoda omaan toimintaansa sopivat periaatteet. Helsingin häirintäyhteyshenkilöt
ovat yhteistyössä yhteisöohjaajan kanssa kehittäneet alla kuvatun prosessin, jonka
kautta henkilöstö ja opiskelijat pääsivät rakentamaan juuri meidän
oppilaitosyhteisöllemme sopivat periaatteet. Kun periaatteet on yhdessä rakennettu,
on niihin sitoutuminenkin luontevaa.

Lähdetään liikkeelle oman ryhmän säännöistä ja tarpeista
Jokainen ryhmä tekee lukuvuoden alussa omat ryhmän säännöt vastuuopettajan ja –
ohjaajan kanssa. Sääntöjen laatimisessa hyödynnetään tarvekortteja. Mietitään mitä
tarvitsen muilta, jotta voisin opiskella ja minulla olisi hyvä tässä ryhmässä. Tämä
tehdään ennen yhteisten turvallisemman tilan sääntöjen luomista.

Näin järjestät turvallisemman tilan työpajan
1. Käydään yhdessä läpi mitä turvallisemman tilan säännöt ovat ja miksi niitä tarvitaan.
2. Turvallisemman tilan periaatteet on valmiiksi jaoteltu neljään osaan, joissa on
poimintoja luokkien aiemmin kirjaamista omista säännöistä ja tarpeista.
3. Ryhmät valitsevat jokaisesta osasta kaksi teemaa keskusteltavaksi, ja kirjaavat mitä
teemme ja miten toimimme, jotta voimme luoda turvallisuutta lisääviä käytäntöjä.
4. Ryhmien tuotosten pohjalta rakennetaan turvallisemman tilan periaatteet, joita saa
vielä kommentoida.
5. Järjestetään julkistamistilaisuus turvallisemman tilan periaatteille ja ideoidaan yhdessä
niiden näkyvyyden varmistaminen (esimerkiksi julisteet, sarjakuvat). Periaatteita
päivitetään vuosittain.

Tutustu turvallisemman tilan periaatteet -prosessin mallinnukseen (pdf avautuu uuteen välilehteen).

Orientaatioviikko Seppo-pelialustalla (Luovi Helsinki)

Mikä on orientaatioviikon Seppo-pelialusta?

  • Opiskelijoille on kerätty opintojen alkuvaiheeseen tärkeää materiaalia Seppo-pelialustalle.
  • Materiaalia on tarkoitus käydä läpi ryhmässä yhteisesti opettajan ja ohjaajan johdolla.
  • Materiaalin sisältämä tieto on sekä kirjoitetussa muodossa, kuvina, videoina ja myös kuunneltavissa olevassa muodossa. Tehtävistä on pyritty tekemään toiminnallisia.
Orientaatioviikkojen Seppo-peli, jossa merta, hiekkarantaa, poijuja vedessä ja reitti merestä rannalle.
Esimerkkikuva orientaatioviikon Seppo-pelin yleisnäkymästä.
Orientaatioviikon Seppo-pelin näkymä, jossa kuva sohvalla istuvista opiskelijoista ja vieressä teksti "Yhteisöllisyys ja välittäminen".
Esimerkkikuva Orientaatioviikon Seppo-pelin sisällöistä.

 

Orientaatio-Sepon aihealueet:

  • Tervetuloa Luoviin
    • rehtorin tervehdys
  • Tilat tutuiksi
    • oppilaitoksen tilat tutuksi
  • Turvallisuus
    • vakuutukset
    • turvallisemman tilan periaatteet
  • Opintojen rahoitus
    • koulumatkatuki
    • opiskelun rahoitus ja opiskelijakortti
  • HOKS
    • tietoa HOKSista
  • Opintojen rakenne
    • tietoa opintojen rakenteesta
    • opo käy luokassa pitämässä tunnin ja hyödyntää Seppo-peliä
  • Yhteisöllisyys
    • yhteisöohjaajan esittely
    • ryhmäytyminen
    • opiskelijakunnan hallitus
  • Opiskeluhyvinvointi
    • opiskeluhuollon esittely
    • Luovin opiskeluhyvinvoinnin toimijoiden esittely
    • videoita
  • Digivinkkejä
    • ohjaus digipalveluiden sivuille
    • tehtävä Teamsin käytön opetteluun
  • Aloituskysely
    • linkit sanalliseen ja kuvalliseen aloituskyselyyn

Miksi peli kehitettiin? Mitä hyötyjä siitä on?

  • Tavoitteena yhdenvertainen info kaikille opiskelijoille.
  • Orientaatiojakson aikana läpikäytävät asiat on koottuna yhteen paikkaan.
  • Opiskeluryhmät voivat hyödyntää tietoa oman aikataulunsa mukaisesti.

Opiskelijoiden palaute Seppo-pelistä

Opiskelijoiden palaute Seppo-pelistä oli pääosin hyvää. Osa opiskelijoista piti peliä mielenkiintoisena ja opiskelua helpottavana. Myös toiminnalliset tehtävät saivat opiskelijoilta positiivista palautetta. Myös yhdessä pelaamisen mahdollisuus koettiin kivana. Osa opiskelijoista koki Seppo-pelin alustan kömpelönä tai muuten vaan itselleen sopimattomana.

Toimintakyky tutuksi -kurssi – Ammattiopisto Luovin paikallinen valinnainen

Toimintakyky tutuksi -kurssin tarkoitus ja tavoite

  • Toimintakyky tutuksi -kurssi on kehitetty ammattiopisto Luovin opiskelijoille paikalliseksi valinnaiseksi yhteisten tutkinnon osien kurssiksi.
  • Ammattiopisto Luovissa on käytössä RUORI-arviointimenetelmä osana opintojen suunnittelua ja HOKS-prosessia. Toimintakyky tutuksi -kurssi on kehitetty tukemaan opiskelijoita opiskeluun ja työelämävalmiuksiin liittyviin käsitteisiin tutustumisessa, oman toimintakyvyn tunnistamisessa ja oman toimintakyvyn arvioimisessa. 
  • Toimintakyky tutuksi -kurssin tavoitteena on tukea opiskelijoita RUORI-itsearvioinnin tekemisessä ja RUORI-itsearvioinnin avulla vahvistamaan osallisuutta omien opintojen suunnittelussa ja HOKS-prosessissa.

Kurssin toteutussuunnitelma

Opit opiskelu- ja työelämävalmiuksiin liittyviä käsitteitä ja tunnistamaan ja arvioimaan omaa toimintakykyäsi.

1. Opiskelu- ja työelämävalmiuksiin liittyviin käsitteisiin tutustuminen.
Opiskelija:

  • tutustuu, mitä tarkoitetaan voimavaroihin liittyvillä käsitteillä
  • tutustuu, mitä tarkoitetaan oppimis- ja työskentelyvalmiuksiin liittyvillä käsitteillä, esimerkiksi keskittymisellä
  • tutustuu, mitä tarkoitetaan yhteistyötaitoihin liittyvillä käsitteillä
  • tutustuu, mitä tarkoitetaan arjen ja asumisen taitoihin liittyvillä käsitteillä.

2. Oman toimintakyvyn tunnistaminen.
Opiskelija:

  • tunnistaa omia voimavarojaan, esimerkiksi stressinhallintataitojaan
  • tunnistaa omia oppimis- ja työskentelyvalmiuksiaan, esimerkiksi keskittymiskykyään
  • tunnistaa omia yhteistyötaitojaan, esimerkiksi ryhmätyöskentelytaitojaan
  • tunnistaa omia arjen ja asumisen taitojaan.

3. Oman toimintakyvyn arvioiminen.
Opiskelija:

  • arvioi omia vahvuuksiaan ja tuen tarpeitaan voimavarojen näkökulmasta
  • arvioi omia vahvuuksiaan ja tuen tarpeitaan oppimis- ja työskentelyvalmiuksissa
  • arvioi omia vahvuuksiaan ja tuen tarpeitaan yhteistyötaidoissa
  • arvioi omia vahvuuksiaan ja tuen tarpeitaan arjen ja asumisen taidoissa.

Luovin häirintäyhteyshenkilöiden kokoontuminen Rovaniemellä syksyllä 2024

Luovin häirintäyhteyshenkilöt eli häryt kooontuivat toista kertaa yhteen opiskelija-asiain päällikkö Riina Karvosen kanssa jakamaan kokemuksiaan häirintäyhteyshenkilönä työskentelystä ja keskustelemaan työstään, tarpeistaan ja toiveistaan. Tällä kertaa tapaamista isännöi Rovaniemi ja saimme myös tilaisuuden tutustua isäntämme tiloihin ja toimintaan.

Vierailevana kouluttajana meillä oli yhdenvertaisuusvaltuutettu Matti Jutila aiheenaan yhdenvertaisuuden toteutuminen toisella asteella. Hän puhui uudistuneen yhdenvertaisuuslain pohjalta häirinnän tunnistamisesta ja oppilaitoksen velvollisuudesta edistää yhdenvertaisuuden toteutumista. Jutila oli etukäteen tutustunut Luovin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan sekä suunnitelmaan  opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä ja saimme niistä erittäin hyvää palautetta. Lisäksi keskustelua käytiin muun muassa häirintätapausten kirjaamisohjeistuksen yhdenmukaistamisesta, ennalta-ehkäisevän työn menetelmistä ja häryn roolista häirintätapausten käsittelyssä.

Luovin paikkakunnat ovat keskenään erilaisia. Siksi tarpeet, haasteet ja keinot yhdenvertaisen ja turvallisen oppilaitosyhteisön takaamiseksi vaihtelevat paikkakunnittain. Kaikkialla tarvitaan kuitenkin sekä ennaltaehkäisyä että puuttumista. Häryjen mahdollisuus jakaa käytänteitä ja kehittää osaamistaan on tärkeää.

Mitä tekee Luovin yhteisöohjaaja?

Luovi Helsingin yhteisöohjaaja on tuonut mukanaan nuorisotyön menetelmiä sovellettavaksi oppilaitosarkeemme. Samalla hän toimii turvallisena aikuisena opiskelijoillemme tauoilla sekä ennen ja jälkeen oppituntien. Yhteisöohjaajan tehtävänä on vahvistaa yhteisöllistä opiskeluhyvinvointia ja opiskelijayhteisöä sekä lievittää yksinäisyyttä. Toiminta suunnitellaan yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Näin alkuvaiheessa olemme esimerkiksi askarrelleet tauoilla koruja ja tarroja sekä tutustuneet liikuntapaikkoihin ja paikallisiin harrastusmahdollisuuksiin yhdessä koulun jälkeen. Toiminnan avulla haluamme myös vahvistaa verkostoja alueen muihin hyvinvoinnin ja vapaa-ajan toimijoihin sekä kehittää demokraattista koulutoimintaa ja opiskelijakuntatoimintaa.

Seuraa Luovi Helsingin yhteisöohjaajaa Instagramissa (linkki avautuu uuteen välilehteen)

Yhteisöllisyyttä ja yhdenvertaisuutta turvallisemmassa tilassa

Helmikuussa Luovi Helsingissä valmistui opiskelijoiden ja opetus- ja ohjaushenkilöstön kanssa yhdessä tehdyt turvallisemman tilan periaatteet.

Toiveenamme on, että turvallisempi ja yhdenvertaisempi tila saa kaikki tiloissamme opiskelevat, työskentelevät tai vierailevat ihmiset tuntemaan olonsa kuulluksi, nähdyksi, kohdatuksi ja turvalliseksi. Periaatteiden tarkoitus on elää ja muovautua säännöllisesti vastaamaan yhteisömme tarpeita.… Lue lisää

Katso hankkeen esittelyvideo

Näet videon, jos olet hyväksynyt sivuston evästeet. Muuta evästeasetuksiasi.

Sinun tulee hyväksyä markkinointievästeet nähdäksesi videon.

Vänligen acceptera marknadsföring -cookies för att titta på den här videon.

Please accept the marketing cookies to watch this video.

Yhteistyössä

Hanke toteutetaan Opetushallituksen rahoituksella. Hanketta koordinoi Suomen Diakoniaopisto SDO Oy. Luovi toimii hankkeessa kumppanina yhdessä Helsinki Business Collegen, Järviseudun ammatti-instituutti JAMIn, Kiipulan ammattiopiston, Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä Kpedun, Ammattiopisto Liven, Mercuria kauppaoppilaitoksen, Prakticum Svenska Framtidsskolan in Helsingforsregionenin, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riverian, Ammattiopisto Spesian, Suomen ympäristöopisto SYKLIn, Taitotalon, Turun kristillisen opiston, Tampereen seudun ammattiopiston, Vaasan kaupungn / VAMIAn sekä Yrkesakademin i Österbottenin kanssa.

Lisätietoja

Heidi Raulo
Luovin hankepäällikkö
040 319 3227
heidi.raulo@luovi.fi

Leena Ruusu
yhteisöohjaaja
040 319 3645
leena.ruusu@luovi.fi