Erkkaa verkossa

Maksuttomia verkkoluentoja

Erkkaa verkossa -luentosarja tarjoaa luentoja kaikille erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kanssa toimiville ja asiasta kiinnostuneille. Luennot ovat maksuttomia ja kaikille avoimia. Lähetysten kuvaukset ja taltiointi toteutetaan opiskelijatyönä osana Ammattiopisto Luovin media-alan opetusta.

#erkkaaverkossa #Luovi

Erkkaa verkossa -tunnus
AVI kouluttaa, Opetus- ja kulttuuritoimi -logo

Erkkaa verkossa -luennot jatkuvat ensi keväänä, seuraa tiedottelua Luovin somekanavissa

Erkkaa verkossa -luentotallenteet

Kaikkien potentiaali käyttöön! Uudelleenajattelua opiskelijoiden osallisuuden ja opinnoissa onnistumisen tukemiseen ja sen arviointiin

Tutkimukset ovat osoittaneet, että monipuolisilla, yksilöllisesti räätälöidyillä tukitoimilla sekä opetushenkilöstön ymmärtäväisellä asenteella on merkitystä opiskelijoiden opintoihin kiinnittymiseen, niissä onnistumiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Sosiaaliset kanssakäymiset muovaavat sekä yksilöiden identiteettiä että niitä normatiivisia mekanismeja, joiden varaan yhteiskuntamme ja koulutusjärjestelmämme ovat rakentuneet. Toisin sanoen, tarvitsemme yhteisöä kukoistaaksemme.

Tule kuuntelemaan tutkijayliopettaja (tenure track) Sanna Ryökkysen luentoa, jossa pohditaan opiskelijoiden kokemusten ja tarpeiden huomioimisen merkitystä tutkimuksen ja toiminnan lähtökohtina. Luennolla tutustutaan tunnustuksen antamisen ja saamisen merkitykseen osana inhimillistä kasvua ja kehitystä. Lisäksi pysähdymme pohtimaan opetushenkilöstön roolia sillanrakentajina ja muutosagentteina muuttuvassa koulutusjärjestelmässä ja työelämässä.

Tallenne on katsottavissa 31.12.2026

Ilmoittaudu katsomaan tallenne.(avautuu uuteen ikkunaan) Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.

Uupuneen opiskelijan tukeminen

Mitä opiskelu-uupumuksella tarkoitetaan ja mitä keinoja on ehkäistä opiskelu-uupumusta oppilaitoksen arjessa? Koulutus auttaa ymmärtämään opiskelu-uupumukseen vaikuttavia tekijöitä sekä tunnistamaan opiskelu-uupumusta lisääviä ja lieventäviä tilanteita oppilaitoksen arjessa. Koulutus antaa välineitä, joilla voidaan vahvistaa jokaisen opiskelijan jaksamista yksittäin tai ryhmän kanssa.

Kouluttajana toimii MIELI ry:n asiantuntija, Marja Snellman-Aittola. (LO, Sos.tt., Neuropsykiatrinen valmentaja).

Tallenne on katsottavissa 31.12.2026

Ilmoittaudu katsomaan tallenne.(avautuu uuteen ikkunaan) Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.

Miksi kohtaaminen on välillä niin vaikeaa?

Jokaisella ihmisellä on fundamentaalinen tarve tulla nähdyksi, kuulluksi ja kohdatuksi. Nuoruudessa tämä tarve korostuu, mutta samalla sen täyttäminen on vaikeampaa kuin aiemmin. Lähes joka viides nuori kokee, ettei tule kohdatuksi. Tämä voi johtaa täydelliseen eristäytymiseen tai aggressiiviseen, uhoavaan käyttäytymiseen. Luennolla keskustellaan siitä, miten nuoret toivovat tulevansa kohdatuiksi ja miten me aikuiset voisimme tilanteeseen vastata.

Niina Junttila työskentelee kasvatuspsykologian professorina Turun ja Jyväskylän yliopistoilla ja johtaa mm. laajaa Right to Belong – Oikeus osallisuuteen -tutkimuskonsortiota sekä kansallisen Osallistujien Suomi toimenpideohjelman suunnittelua. Tieteellisten julkaisujen ohella hän on kirjoittanut teemasta mm. kirjat Kavereita nolla (Tammi 2015), Kaiken keskellä yksin (Tammi 2018) ja Yksinäisyyden monet kasvot (Tammi 2022).

Tallenne on katsottavissa 31.12.2026

Ilmoittaudu katsomaan tallenne.(avautuu uuteen ikkunaan) Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.

Haastavien tilanteiden kohtaaminen yhdessä nuorten kanssa

Millaista on haastava käytös? Mitä näkyvän käyttäytymisen takaa voi löytyä? Miten tilanteita voidaan purkaa ja myös ennaltaehkäistä niin, että yhteinen arki olisi mahdollisimman sujuvaa? Mikä vaikutus on aikuisen omilla tunnetaidoilla sekä kyvyllä kohdata nuoria?

Tällä käytännönläheisellä luennolla aihetta käydään läpi sekä teoriapohjaista tietoa sekä käytännössä toimivaksi todettuja toimintatapoja yhdistäen.

Luennoitsijoina toimivat Aseman Lapset ry:n työntekijät Minttu Oinonen ja Eliisa Ahlstedt. Minttu tekee tunnetaitojen ja mielenhyvinvoinnin tukemiseen liittyvää työtä eri-ikäisten nuorten ja vanhempien kanssa. Eliisa on pitkän linjan kohtaavan työn ammattilainen ja työskentelee järjestössä Löytävän nuorisotyön ja Walkers-bussin toimintavastaavana.

Tallenne on katsottavissa 31.12.2026

Ilmoittaudu katsomaan tallenne.(avautuu uuteen ikkunaan) Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.

Aineisto:  Päivitetään luennon julkaisun yhteydessä ja linkki materiaaliin löytyy vahvistusviestistä.

Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.

Lämpimästi tervetuloa!

Työelämätaidot ja tiimiopettajuus Telma-koulutuksessa

Asiantuntijoina luennolla toimivat erityisopettajat Anu Kristo ja Jenni Leinonen Ammattiopisto Luovista. Luennolla pääsemme tutustumaan Työelämätaitoihin ja tiimiopettajuuteen Telma-koulutuksessa. Opiskelupäivä kauppakortteli Pekurissa alkaa yhteisellä aamupalalla ja työnjaolla. Oulun keskustassa jo tutuksi tulleet punaiset Luovi-hupparit jalkautuvat työpaikkoihin harjoittelemaan työelämätaitoja lähialueen yrityksissä. Osa Pekurin tiimin opiskelijoista tarttuu kynään Kasarmin luokkatiloissa ja opiskelee Telman opetussuunnitelman sisältöjä. Pekurin Telma-tiimiin kuuluu neljä ryhmää. Tiimiopettajuuden avulla opiskelijat kulkevat omaa yksilöllistä opintopolkuaan.

Tallenne on katsottavissa 31.12.2025

Ilmoittaudu katsomaan tallenne.(avautuu uuteen ikkunaan) Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.

Aineisto: Päivitetään luennon julkaisun yhteydessä ja linkki materiaaliin löytyy vahvistusviestistä.

(Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.)

Lämpimästi tervetuloa!

Vahvuusperustainen toimintakykyajattelu ja muutoksen mahdollistaminen

Terveys- ja toimintakyky ovat hyvinvoinnin perusta. Hyvä toimintakyky ja sitä tukeva ympäristö auttavat ihmistä selviytymään hänelle itselleen merkityksellisistä arjen toiminnoista kotona, opiskelussa, työelämässä ja vapaa-ajalla. Lainsäädäntö edellyttää toimintakyvyn arviointia erilaisten palveluiden tai etuuksien saamiseksi ja velvoittaa väestön toimintakyvyn tukemiseen.

Historiallisesti toimintakykyä on arvioitu usein pitkäaikaissairauksiin, vammoihin ja häiriöihin liittyvien rajoitteiden, vaikeuksien ja ongelmien pohjalta. Vaikeuksiin keskittyminen voi vain vahvistaa ja lisätä uusia ongelmia ja siksi onkin tärkeä kiinnittää huomiota enenevässä määrin ihmisen vahvuuksiin ja siihen, miten myönteistä muutosta mahdollistetaan.

Tässä luennossa toimintaterapeutti ja yhteiskuntatieteiden tohtori Anu Kippola-Pääkkönen avaa toimintakyvyn määrittelyä ja sitä, miten toimintakyvyn myönteistä muutosta mahdollistetaan. Anu toimii Lapin ammattikorkeakoulussa erityisasiantuntijana Osallisuus ja toimintakyky -osaamisryhmässä.

Tallenne on katsottavissa 31.12.2025

Ilmoittaudu katsomaan tallenne.(avautuu uuteen ikkunaan) Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.

Aineisto: Päivitetään luennon julkaisun yhteydessä ja linkki materiaaliin löytyy vahvistusviestistä.

(Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.)

Lämpimästi tervetuloa!

Ankkurit ylös ja kohti uusia satamia! Toimintakykyajattelu ja RUORI-arviointimenetelmä nivelvaiheen ohjaustyössä  

Tämänkertainen Erkkaa Verkossa-luento johdattelee kuulijat toimintakykyajattelun äärelle ja avaa näkymän toimintakykyarviointiin perustuvaan opiskelukyvyn kuvaamiseen. Maailman terveysjärjestön (WHO) kansainväliseen ICF-luokitukseen perustuva RUORI-arviointimenetelmä tuo opiskelijan vahvuudet ja erityisen tuen tarpeet esille oppija- ja voimavaralähtöisesti. RUORI antaa käyttökelpoista ja konkreettista tietoa oppijan vahvuuksista ja mahdollisista oppimisen tuen tarpeista ammatillisissa opinnoissa. Se soveltuu erinomaisesti sekä nivelvaiheen ohjauksen työkaluksi että luomaan pohjaa HOKS-työskentelyyn.

Runsaasti kansallista ja kansainvälistä kiinnostusta herättäneeseen RUORI-arviointimenetelmään ja sen innostaviin käyttömahdollisuuksiin perehdytään menetelmän pääkehittäjän, Riina Karvosen johdolla.

Tallenne on katsottavissa 31.12.2025

Ilmoittaudu katsomaan tallenne. Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.

Aineisto:  Päivitetään luennon julkaisun yhteydessä ja linkki materiaaliin löytyy vahvistusviestistä.

Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.

Lämpimästi tervetuloa!

Selkeä kommunikointi oppimistilanteessa – kuvat ja tulkki mukaan arkeen

TulkkausILONA Oy ja Selkosivut.fi Reeta Ahosilta ja Jenni Vauhkonen ovat kommunikaatioalan asiantuntijoita ja tulkkeja. Luennolla he kertovat puhevammaisten tulkkauksesta, tulkin ja asiakkaan kohtaamisesta, toimivasta yhteistyöstä erilaisissa oppimistilanteessa sekä kuvakommunikaation hyödyntämisestä arjessa. Luennon jälkeen sinulla on ymmärrys ja tieto kuka hyötyy tulkkauspalvelulain perusteella järjestetystä tulkkauspalvelusta ja miten sitä haetaan. 

Tallenne on katsottavissa 31.12.2025

Ilmoittaudu katsomaan tallenne. Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.

Aineisto: Päivitetään luennon julkaisun yhteydessä ja linkki materiaaliin löytyy vahvistusviestistä.

(Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.)

Lämpimästi tervetuloa!

Opettajien haasteista ratkaisuihin – inklusiivisen pedagogiikan sovelluksia / Suvi Lakkala

Opettajat suhtautuvat inkluusion ideologiaan myönteisesti, mutta ovat tyytymättömiä sen puutteelliseen toteutumiseen käytännössä. Miten inkluusio saataisiin toimimaan? Inkluusio nähdään usein monenlaisten oppijoiden samaan oppimistilaan sijoittamisena, mutta tämä on kaikkein alkeellisin inkluusion tulkinta. Tule kuuntelemaan inklusiivisen pedagogiikan tutkijaa Suvi Lakkalaa, jonka luennolla käsitellään konkreettisesti, mitä inklusiivinen kasvatus tarkoittaa oppilaitoksen arjessa. Luennolla esitellään käytännöllisiä tapoja, joiden avulla rakennat inklusiivista opetusta ja voit suunnitella opetusta heterogeenisille oppijaryhmille. Tutustut myös inklusiivisen pedagogiikan onnistumisen kriittisiin elementteihin.

Tallenne on katsottavissa 31.12.2025

Ilmoittaudu katsomaan tallenne
Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.

Luentomateriaali (PDF, aukeaa uuteen välilehteen)

Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.

Erityisyys ja tunnetaidot – rakentavan vuorovaikutuksen keinoin / Päivi Salo

Vahvista osaamistasi erityisen tuen oppijan kohtaamisessa rakentavan ja myötäelävän vuorovaikutuksen avulla. NVC, eli non violent communication on tunne– ja tarvetaitoja, jotka usein ovat monen erityisen tuen oppijan turhautumisen taustalla. Saat ymmärrystä ja osaamista tunteidensäätelyn pulmien kohtaamiseen ja varmistat niillä opiskelijan itsesäätelyä ja hyvinvointia opinnoissaan. Luonnollisesti taidot vahvistavat itseymmärrystäsi ja samalla työyhteisön tunneilmaston ymmärtämistä. Opit kohtaamaan tilanteita inhimillisestä näkökulmasta ja vahvista psykologien turvan tuntua. Tule kuuntelemaan tärkeää luentoa tunnetaidoista!

Tallenne on katsottavissa 31.12.2025

Ilmoittaudu katsomaan tallenne
(Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.)

Luentomateriaalit:

Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.

Kaikilla vahvuuksilla – laaja vahvuusnäkemys opetuksessa, ohjauksessa ja erityisessä tuessa / Sanna Wenström

Vahvuuksia tulee tunnistaa yhtä tarkasti kuin erityispedagogiikassa tunnistetaan erilaisia oppimisvaikeuksia. Laaja vahvuusnäkemys tarjoaa tutkimukseen ja teoriaan perustuvan viitekehyksen vahvuuksien tunnistamiselle, sanoittamiselle ja jäsentämiselle. Laajan vahvuusnäkemyksen tutkija ja VOIMAKEHÄ®-menetelmän kehittäjä Sanna Wenström avaa vahvuusnäkemyksen taustaa, vahvuuksien merkitystä ja toimintamekanismeja sekä esittelee laajan vahvuusnäkemyksen kuusi erilaista lajia. Luennolla syvennytään myös ajankohtaiseen voimakehätutkimukseen ja tutustutaan käytännön esimerkkeihin laajan vahvuusnäkemyksen ja voimakehätyöskentelyn soveltamisesta opetuksessa, ohjauksessa ja erityisessä tuessa.

Tallenne on katsottavissa 31.12.2025

Ilmoittaudu katsomaan tallenne.
(Lomake avautuu uuteen välilehteen ja siirryt Webropoliin.)

Luentomateriaali (pdf, linkki aukeaa uuteen välilehteen)
Jos olet jo ilmoittautunut luennolle, ilmoittautumisen yhteydessä saamasi luentolinkki toimii myös tallenteen katsomiseen.

Erkkaa verkossa -podcast

Erkkaa verkossa -podcastia voit kuunnella sekä Spotifyssa että Apple Podcasteissa. Erkkaa verkossa -podcastissa käsittelemme ammatillisen erityisopetuksen ajankohtaisia aiheita, tarjoamme käytännön vinkkejä, ajatuksia ja ajankohtaista tietoa erityistä tukea tarvitsevien kanssa työskenteleville.

Alta löydät uusimman jaksomme. Näet Spotify-upotuksen jos olet hyväksynyt sivuston evästeet. Muuta evästeasetuksiasi.

Sinun tulee hyväksyä markkinointievästeet nähdäksesi videon.

Vänligen acceptera marknadsföring -cookies för att titta på den här videon.

Please accept the marketing cookies to watch this video.

Lisätietoja

Marjo Vilppola
Asiantuntijapalvelut/ henkilöstökoulutukset
marjo.vilppola@luovi.fi
040 319 3062