Oppimisen työelämälähtöisyys – hyötyä kaikille osapuolille

Kun syksyllä 2015 aloitin ryhmän luokanvalvojana ajattelin, että ryhmäni opiskelijoille pitää olla paljon tekemistä, koska he eivät jaksa/pysty olemaan paikoillaan esimerkiksi luokassa. Sain hankittua ensin yhteistyön ja työpaikan Iin Shell Helmisimpukasta, missä olemme käyneet elokuusta saakka kerran viikossa oikeissa töissä. Paikka on siis ollut opiskelijoille Luovin ulkopuolinen oppimisympäristö, missä on voinut tehdä useamman alan oikeita töitä. Alat ovat kiinteistöala, liiketalouden ala, hotelli-, ravintola- ja cateringala ja puhdistuspalveluala.

Olemme saaneet Iin Shell Helmisimpukassa erittäin hyvän vastaanoton ja saaneet samalla tuoda Luovia näkyväksi. Yhteistyö on ollut aivan loistavaa, vaikka Shellin henkilökunnalla ei ollut aiemmin kokemusta Luovin opiskelijoista. Huoltamo on tarjonnut meille vastapalveluksena lounaat, kahvia ja virvokkeita, mikä on myös motivoinut opiskelijoita työtehtäviin. Kiitosta ja arvostusta on tullut paljon. Opiskelijat ovat olleet päivän töissä tehden erilaisia tehtäviä, kuten laitostiskausta, keittiön avustavia tehtäviä, kiinteistötöitä, kuten bensamittareiden puhdistusta ja kiillotusta, sekä hiekotusta ja lumen luontia, siivousta ja hyllyttämistä asiakastiloissa ja pullokaapissa. Henkilökuntaa Luovista on ollut mukana aina vähintään yksi henkilö. Olemme pystyneet henkilökunnan voimin ohjaamaan työpaikalla ja perehdyttämään opiskelijat tehtäviin, joten emme ole paljon tarvinneet resurssia työntekijöiltä. Näiden töiden kautta opiskelija on kartuttanut osaamistaan ja on ollut valmis menemään yksin tev-jaksolle (työelämään valmentautumisjakso) samankaltaisiin töihin. Esimerkiksi yksi opiskelija on ollut Shellillä säännöllisesti tekemässä laitostiskausta ja oli nyt tev-jaksolla kaksi viikkoa hotellissa, missä hän pyöritti aamupala- ja lounastiskin itsenäisesti. Opiskelija itse sanoi, että hän on oppinut hommat nimenomaan Shellillä, joten oli helppo mennä yksin uuteen työpaikkaan. Shell Helmisimpukan yhteistyö jatkuu edelleen. Lisäksi Shelliltä ollaan nyt laajentamassa Luovin kanssa tehtävää yhteistyötä Iin lisäksi muilekin paikkakunnille, esimerkiksi Rovaniemelle.


Shell Helmisimpukka Ii on ollut opiskelijoille Luovin ulkopuolinen oppimisympäristö, jossa on voinut tehdä useamman alan oikeita töitä.




I’m talking about you and me babe and the things people…

Elokuussa 2015 aloitimme Karjasillan seurakunnan kanssa yhteistyön ja olemme leiponeet koko vuoden torstaisin

perhekerhoihin pullia ja sämpylöitä. Siitä tehtiin Rauhantervehdykseen myös haastattelu. Sämpylöitä ja pullia on käynyt oman ryhmäni lisäksi leipomassa myös opettaja Helena Kuusikon kotityö- ja puhdistuspalvelualan opiskelijaryhmä. Opiskelijat ovat tykänneet tehdä töitä, mistä on hyötyä muille ihmisille. Olemme vastaavasti voineet hyödyntää tiloja opetuskeittiönä ja valmistaa välillä siellä aamupaloja, lounasta ja leipoa itsellemme. Seurakunta ei ole veloittanut Luovilta mitään tiloista koska leivomme kerhoihin. Olemme osallistuneet myös erilaisiin tapahtumiin Karjasillan kirkolla, kuten yhteisvastuukeräyksen vapputapahtumaan, missä olemme pidimme kahviota ja  minne leivoimme noin 500 munkkia. Tänä keväänä 2017 olemme taas mukana vapputapahtumassa.

Tammikuussa 2016 käynnistimme yhteistyön myös Citymarket Raksilan kanssa. Siellä opiskelijat ovat tehneet siivoustöitä, varastotöitä ja kaupan alan hyllytystyötä. Citymarketissa meille on tarjottu aina ilmaiset kahvit ja pullat. Sain muutama viikko sitten palautetta Citymarketin henkilökunnalta, että he ovat niin hyvillään tästä yhteistyöstä ja olemme toimineet niin hyvin, että he halusivat, että syksyllä 2017 jatkamme. Ryhmäni opiskelijat käyvät työskentelemässä Citymarket Raksilassa kaksi kertaa viikossa. Myös asiakkailta on tullut palautetta, että on mahtavaa, kun Luovi on tullut näin näkyväksi ja etsimme erityistä tukea tarvitseville nuorille oikeita töitä ja teemme yhteistyötä ison kaupan kanssa.


Citymarket Raksilassa opiskelijat ovat tehneet esimerkiksi hyllytystä.

Lisäksi keväällä 2016 teimme paljon yhteistyötä Würthin kanssa. Yhteistyössä Helena Kuusikon ryhmän kanssa järjestimme esimerkiksi kaksi tapahtumaa, joissa oli opiskelijoille erilaisia työtehtäviä, kuten kahvinkeittoa, munkin paistoa ja tarjoilua. Sitten olemme tehneet kaksi urakkaa alihankintatöinä, pussittaneet asiakkaalle ruuveja.


Yhteistyöhön Würthin kanssa on kuulunut muun muassa tarjoilujen valmistamista erilaisiin tilaisuuksiin.

Syksyllä 2016 saimme hyvän yhteistyökumppanin Kukka- ja eläinpuisto Escurialista Limingassa. Opiskelijat käyvät siellä ohjaajien/opettajan ohjaamina erilaisissa tehtävissä. Työt ovat olleet kiinteistöalan töitä, siivoustöitä, eläinten hoitoa, eläinten ruoan pilkkomista ynnä muuta. Opiskelijat tykkäävät kovasti työskentelystä eläinpuistossa. Vastaanotto on ollut aivan mahtava. Yrittäjät ovat välillä palkinneet opiskelijoita ja järjestivät meille myös pikkujoulun ennen joulua. Yrittäjät tarjoavat ruoan opiskelijoille ja henkilökunnalle työpäivinä. Yrittäjät ovat myös kiittäneet esimerkiksi eläinpuiston Facebook-sivulla siitä, että olemme käyneet auttamassa heitä.

Työelämäyhteistyön kautta olen todennut, että toiminnallisuus on sitä, mitä meidän opiskelijat tarvitsevat. Esimerkiksi minun opiskelijoistani suurin osa on sellaisia, että he eivät jaksa/pysty keskittymään luokassa, vaan tarvitsevat tekemällä oppimista. Olen huomannut, että ryhmäni opiskelijoille on kertynyt osaamista ja oppimista, kun he saavat tehdä käytännön töitä ja oppia niitä tekemällä. Opiskelijat odottavat innolla työpäiviä. Työpäiviä ryhmälläni on 3-4 viikoittain.

Asioita, joita pidän tärkeänä työelämälähtöisessä oppimisessa oman ryhmäni osalta:

  • opiskelijoiden tulevaisuuden jatkosuunnitelma esim. mahdollisuus opitun oikean työn kautta avotyöhön
  • valmiudet suorittaa Telman aikana tutkinnon osia useamman alan tutkinnosta
  • opetussuunnitelma toteutuu käytännön työn kautta
  • opiskelijat jaksavat opiskella ja ovat motivoituneita
  • haastava käyttäytyminen vähenee
  • vuorovaikutus parantuu
  • yksilöllisyys, opiskelijoilla tulevaisuuteen tähtäävät työtehtävät
  • erilaisuus tulee näkyväksi ja sitä kautta hyväksyminen ja arvostus erilaisuutta kohtaan lisääntyy
  • oikeiden töiden löytäminen avotyötä varten
  • yritysyhteistyötä parhaimmillaan
  • yritykset huomaavat, miten paljon on töitä, joihin erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat voisivat työllistyä
  • henkilökunnan resurssilla on merkitystä, kun olemme töissä isommalla porukalla opiskelijoiden ei tarvitse jännittää, vaan saavat riittävän tuen meidän omalta henkilökunnalta työpaikalla. Riittävä tuki mahdollistaa myös onnistumisen kokemuksia.
  • emme ole haittana/riesana työpaikalla, koska oppilaitoksen henkilökunta on opiskelijoiden tukena
  • pitkän harjoittelun jälkeen voi sopia myös tev-jaksoja, jotta opiskelija voi mennä myös yksin tev-jaksolle
  • läpäisyn edistäminen

Heli Tihinen (teksti ja kuvat)
Ammatillinen erityisopettaja, luokanvalvoja Telma 15G, Ammattiopisto Luovi, Oulun yksikköp>

Hei! Kuulisimme mielellämme palautteesi sivustostamme, jotta voimme palvella jatkossa entistä paremmin.

Miten arvioisit Luovi.fi -sivuston käyttökokemuksesi?

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.