Hankkeet
Luovi on aktiivisesti mukana monissa kansallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa.
Toteuttamamme hankkeet liittyvät muun muassa ammatillisen erityisopetuksen, koulutuksen tukipalvelujen ja työelämäyhteistyön kehittämiseen.
Hae hanke
3 H – Project
The 3-H project tries to help the high number of young people in VET pathways who are unmotivated or don’t feel well at school, a problem significantly accentuated by these last two years of the pandemic.
Ammatillisen koulutuksen reformilähettiläät
Opetus- ja kulttuuriministeriö on tukenut reformin toimeenpanoa suuntaamalla valtionavustusten määrärahaa reformilähettilästoiminnan kehittämiseen. Reformilähettilästoiminnan tavoitteena oli tukea ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanoa ja varmistaa reformin tavoitteiden toteutumista ammatillisen koulutuksen järjestäjien arjen työssä.
Areenalla erityistä tukea
Kehitämme ammatillisen koulutuksen opetushenkilöstön erityispedagogista osaamista erityisen tuen opiskelijan etäopinnoissa tukemisessa, työelämässä oppimisessa, uraohjauksessa ja hyvinvoinnin tukemisessa.
Beyond the classroom walls:learning in different environments
Hankkeessa kehitetään yleisten aineiden opetusta varsinaisen luokkahuoneen ulkopuolella.
BitTheSpectrum
Kehitämme autismin kirjolla olevien opiskelijoiden toiminnanohjausta lisätyn todellisuuden (AR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) avulla.
Bridge the Ocean
Kanadalaisten ja eurooppalaisten ammatillisten oppilaitosten yhteistyön kehittäminen. Opiskelijoiden ja henkilöstön liikkuvuusjaksot.
Build@home
Build@home hanke tähtää kotikansainvälisyyden kehittämiseen. Hankkeessa luodaan moninainen työkalupakki kotikansainvälisyyden toteuttamiseen sekä opiskelijan että opettajan näkökulmasta.
Digi TOP
Digi TOP -hankkeessa kehitettiin kaikille opiskelijoille soveltuvia, esteettömiä sekä opiskelijoiden erityiset tuen tarpeet huomioivia digitaalisia ratkaisuja työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja ohjauksen tueksi.
Diginä duunissa
Edistimme ja lisäsimme työpaikalla tapahtuvaa oppimista hyödyntämällä digitaalisia ratkaisuja. Kehitimme malleja, jotka tukevat työelämässä tapahtuvaa oppimista, mahdollistavat erilaisten työelämän ja oppilaitosmuotoisen koulutuksen yhdistelmien entistä laajemman ja monimuotoisemman käytön sekä edistävät opettajien ja ohjaushenkilöstön osaamisen kehittymistä uusien pedagogisten toimintamallien käyttöönotossa. Työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen valmentautumista kehitimme hyödyntäen pelipedagogiikkaa ja virtuaalista työelämävalmennusta.
Digitukea areenalla – Erityistä osaamista
Hankkeessa toteutetaan verkkokoulutuksia erityistukea tarvitsevien nuorten parissa toimivien ammattilaisten tarpeisiin.
Dream college
DREAM COLLEGE –Learning Environments and Vocational Competencies oli sertifioitu asiantuntijaliikkuvuushanke, jonka teema oli oppimisympäristöjen kehittäminen.
eAjo -Tutkimuksella kohti ilmastoystävällistä ajo-opetusta ja liikennöintiä
Kehitämme energiatehokasta ajotapaa sähkökuorma-autoille eri olosuhteissa. Lisäksi selvitämme työkoneeseen kytkettävän sähköisen avustimen käytettävyyttä ja hyötyjä tavanomaisissa käyttötilanteissa. Kasvatamme osaamista tulevien sähköisten ja sähköavusteisten työkoneiden ja kuorma-autojen käytettävyydestä sekä niiden oikeanlaisten, energiaa säästävien käyttötapojen kehittämisessä. Tuotamme tarvittavaa tutkimustietoa sähkökuorma-auton ja sähköavusteisen traktorin energiataloudellisesta käyttötavasta.
Erityisen tuen areena
Kehitämme opetus- ja ohjaushenkilöstön ja oppilaitosten sidosryhmien toimijoiden osaamista yksilöllisten opintopolkujen luomisessa ja erityisen tuen toteuttamisessa ammatillisen koulutuksen aikana. Osaamista kehitetään myös erityistä tukea tarvitsevien turvallisuuden ja hyvinvoinnin huomioimisessa. Digitaalisten toimintatapojen pedagoginen hyödyntäminen huomioidaan kaikissa koulutuksissa.
Erityisiä taitoja yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen ohjaukseen
Kehitimme opettajien osaamista erilaisten oppijoiden kohtaamisessa, ohjaamisessa ja erilaisten oppimistapojen ymmärtämisessä.
Erkkaa arkeen – opetukseen ja ohjaukseen
Erkkaa arkeen – opetukseen ja ohjaukseen Erkkaa arkeen opetukseen ja ohjaukseen -hanke toteuttaa maksuttomia verkkokoulutuksia erityisen tuen teemoista ammatillisen koulutuksen, perusopetuksen ja vapaan sivistystyön opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Verkkokoulutuksia toteutetaan aihealueista: Ilmoittautuminen Pääset ilmoittautumaan koulutuksiin koulutuskalenterin kautta: Koulutuskalenteri – Ammattiopisto Luovi Lämpimästi tervetuloa koulutuksiin! Hanketta koordinoi Luovi. Hankkeen osatoteuttajina toimivat Ammattiopisto Live, Ammattiopisto Spesia, Hämeen ammattikorkeakoulu ja […]
Future Jobs from North to South
This project aims to exchange good practice on how VET (vocational education and training) institutions can best respond to future skills requirements on the labor market. It also aims to share the expertise of partner organizations and learn together new ways on how to work with the world of work and achieve future skill requirements.
Globaaliin toimijuuteen valmentaminen
Ammattiopisto Luovi on mukana neljässä Opetushallituksen rahoittamassa globaaliin toimijuuteen valmentavissa kansainvälisyyshankkeessa. Hankkeet jatkuvat vuoden 2021 loppuun saakka.
Globaaliverkostot
Edistämme yhteistyötä EU:n ulkopuolisten maiden kanssa Responsible Global Agents, Go Global, Oikea vastaus on Kanada ja Akkuna Venäjälle -verkostoissa.
Henkilökohtaistaminen ja erityinen tuki
Hankkeessa toteutettiin koulutuksia, työpajoja ja verkkoluentoja ammatillisen erityisopetuksen teemoista huomioiden reformin mukanaan tuomat muutokset. Koulutuksilla tuettiin henkilökohtaistamisen ja erityisen tuen toimeenpanoa oppilaitoksissa ja työelämän oppimisympäristöissä.
Henkilökohtaistaminen ja erityinen tuki 2
Opetus- ja ohjaushenkilöstö ovat saaneet valmiuksia ja arjen työkaluja henkilökohtaistamisen ja erityisen tuen suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä yksilöllisten opintopolkujen rakentamiseen osaamisperusteisesti, työelämälähtöisesti ja digitaalisia työvälineitä hyödyntäen.
HYPPY
Kehitimme saavutettavia digitaalisia palveluja vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden yksilöllisten opintopolkujen tueksi. Palvelut kohdentuivat vuorovaikutteiseen ohjaukseen, virtuaalisiin oppimisympäristöihin sekä digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämiseen hyvinvoinnin tukena.
Hyvä fiilis – tehdään yhdessä
Hyvinvoiva ja turvallinen oppilaitos rakentuu vuorovaikutuksesta, kohtaamista ja tunteista, joita jokainen opetus- tai ohjaustyössä toimiva tarvitsee. Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa koko opetustoimen henkilöstön tunne- ja vuorovaikutusosaamista sekä hyvinvointi- ja turvallisuusosaamista.
JOT – jatkuvan oppimisen työpolut
Kehitimme asiakaslähtöistä yhteistyötä ammatillisen koulutuksen, yhdistysten ja työpajojen sekä yritysten välillä.
Laatu vieköön! – Laadulla ja tiedolla tulevaisuuteen
Laatu vieköön! -hankkeessa päivitettiin vuonna 2014 tehdyt Laatu-katti vieköön laadunhallinnasta ja laadusta ammatillisen koulutuksen henkilöstölle ja opiskelijoille -perehdytysmateriaalit ottaen huomioon laki ammatillisesta koulutuksesta, muutokset opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslaissa ja ammatillisen koulutuksen reformi. Päivitys tehtiin hankekumppaneiden yhteisenä työnä. Lisäksi yhteisenä työnä tarkistettiin ammatillisten erityisoppilaitosten verkoston, AMEOn tuloksellisuus ja vaikuttavuus mittarit ja määri-tettiin em. lakien ja reformin edellyttämät uudet mittarit ja niiden käyttöönotto.
Lakeuden portaat
Kehitimme nuorten työelämään siirtymistä. Tavoitteenamme oli rakentaa sujuvia polkuja koulutuksen nivelvaiheisiin eli koulutuksesta työelämään tai toiseen koulutukseen siirryttäessä. Samalla lisäsimme opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista osaamisperusteisen ja työelämälähtöisen koulutuksen sekä yrittäjyyskasvatuksen toteuttamisessa.
Las Valmas
Kehitimme valmentavia koulutuksia siten, että opiskelija voi edetä koulutuksessa yksilöllisten tarpeidensa ja tavoitteidensa mukaisesti. Näkökulma oli vahvasti opiskelijalähtöisyydessä.
Liikkuvuuden akkrediointi Erasmus+
Luoville on myönnetty Erasmus+ akkreditointi opiskelijoiden ja henkilöstön kansainväliseen liikkuvuuteen.
Luovi liikkeelle!
Käynnistämme ja kehitämme Liikkuva opiskelu -toimintamallin koko Luovi-Suomeen. Opiskelijoidemme mahdollisuudet liikkumiseen paranevat ja yhdenmukaistuvat. Huomioimme kehitettävissä toimintatavoissa vaativan erityisen tuen opiskelijoiden yksilölliset tarpeet. Keskitymme erityisesti vähän liikkuvien opiskelijoiden aktivointiin.
Meininkiä ja menestystä menetelmillä
Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa ohjaus- ja opetushenkilöstön pedagogista osaamista ja motivaatiota ammatillisen koulutuksen reformin mukanaan tuomiin muutoksiin. Keskiössä olivat pedagoginen menetelmäosaaminen, vuorovaikutusosaaminen ja erityinen tuki.
Migratory flows
The influence of the migratory flows in Europe through our national gastronomic traditions emphasizing the variety of the European teaching practices -hankkeen tavoitteena oli edistää kulttuurien välistä yhteistyötä, jakaa hyviä pedagogisia käytäntöjä ravitsemisalalla ja tutustua kohdemaiden ruokakulttuuriin.
Muutoksen tekijät – Erityisen tuen ja ohjauksen asiantuntijakoulutus
Hankkeessa vahvistetaan ammatillisten erityisopettajien ja muiden ammatillisen koulutuksen kehittäjien, koordinoijien ja asiantuntijoiden osaamista erityisen tuen, ohjauksen ja henkilökohtaistamisen teemoista.
MuutosjohtAMeO
Hankkeessa kehitettiin keskijohdon ja esimiesten muutosjohtamisosaamista uudenlaisen, ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanon edellyttämän toimintakulttuurin luomisessa yksilö-, oppilaitos- ja verkostotasolla.
NET2 – Nivelvaiheessa erityistä tukea
Jatkoimme NET-projektissa aloitettua koko opetustoimelle suunnattua täydennyskoulutuskokonaisuutta, jossa kehitettiin edelleen nivelvaiheyhteistyötä ja yhteisöllistä työskentelykulttuuria sekä oppilaitosten ja kouluasteiden välillä että oppilaitosten sisällä.
Nivus
Kehitimme vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ja heitä ohjaavien tahojen ohjauksen käytänteitä opintovelvollisuuden laajentamisen aiheuttamat muutokset ja tarpeet huomioiden. Kehitimme hakeutumisvaiheen ohjausta, opintojen aikaista ohjausta sekä jatko-ohjausta.
NOPO-opinto-ohjauksen kehittäminen kansalliseksi malliksi
Kehitimme nivelvaiheen opinto-ohjaukseen mallin, jonka avulla edistämme opiskelijatarpeisiin perustuvaa yksilöllistä nivelvaiheen uraohjausta ja sujuvoitamme siirtymiä perusasteen ja toisen asteen välillä.
Nordplus
Nordplus hankkeen alla toteutettiin kaksi erillistä hanketta, joilla oli sama toteutusaika. Alahankkeet olivat nimeltään At Work ja Vocational Special Education and Vocational Skills in Household and Consumer Services in Nordic countries.
OLO – Oikeus laadukkaaseen ohjaukseen
Kehitimme koulutuksen hakeutumisvaiheeseen sekä ura- ja jatkosuunniteluun liittyviä menetelmiä ja toimintamalleja.
OPIKKO – oppien kuntoutuksesta koulutukseen
Olemme kehittäneet yhteistyöhön ja sopimiseen perustuvan toimintamallin. Mallin tavoitteena on mahdollistaa ammatilliset opinnot osana kuntoutumisen prosessia, huomioida yksilön elämäntilanne ja kokonaisvaltaisen tuen tarve.
Opin duunissa
Kehitimme osaamisperusteisen koulutuksen ja tutkintojen toteuttamiseen yhteistyömalleja työpaikkojen kanssa, ja varmistimme siten koulutuksen työelämävastaavuuden. Kehitimme myös henkilökohtaistamisen käytänteitä ja ohjausjärjestelyjä hyödyntämällä digitaalisia ratkaisuja, kuten 360-tekniikkaa, niiden tukena.
Opintorin digiloikka
Loimme hankkeessa Oulun alueen keskeisten ammatillisten koulutusorganisaatioiden kanssa yhteinen ohjauksen palvelumallin aikuisopintoihin hakeutumisen vaiheeseen sähköisessä muodossa. Pilotoimme ja kehitimme palvelumallin toimivuutta käytännössä.
Oppien kohti työtä
Kehitämme tuen tarpeet huomioivaa ohjauksen mallia osaamisen kerryttämiseen ja työkyvyn arviointiin työpajoilla tai muissa käytännönläheisissä toimintaympäristöissä. Haluamme edistää koulutus- ja työelämäpolullaan haasteita kohdanneiden nuorten ja aikuisten koulutukseen osallistumista ja työllistymistä.
Osaamislautaset
Kehittämämme pedagogiset yhteistyömallit perustuvat yritysten työvoima- ja osaamistarpeiden tunnistamiseen ja yhteistyöhön koulutukseen ohjaavien tahojen ja koulutuksen järjestäjien kanssa. Lähtökohtana koulutuksen markkinoinnille sekä opiskelijan tai tutkinnon suorittajan yksilöllisen opintopolun suunnittelulle on työelämässä tarvittavan osaamisen hankkiminen ja työllistyminen. Työllistymistä korostava näkökulma huomioi sekä opiskelijan osaamistarpeet että työnantajan tarpeet, kun aiemmin painotus on ollut opiskelijan yksilöllisissä osaamistarpeissa.
Osaava 7 – käytännöt elämään arjessa
Ammatillisten erityisoppilaitosten verkoston (AMEO-verkosto) toteuttamissa Osaava-hankkeissa edistettiin vuodesta 2010 lähtien opetus- ja ohjaushenkilöstön työhyvinvointia kehittämällä henkilöstön pedagogista osaamista, osaamisen johtamisen käytäntöjä sekä muita työyhteisön hyvinvointia tukevia työskentelytapoja ja -menetelmiä.
Parasta DigiOhjausta
Kehitimme ja otimme käyttöön uudenlaisia digitaalisia toimintatapoja, palveluita ja ratkaisuja työpaikalla toteutettavan koulutuksen tueksi opiskelijan ohjaamiseen, seurantaan ja arviointiin.
Parasta Johtamista Pohjoinen
Kehitimme yhdessä eri koulutuksenjärjestäjille soveltuvia toimintamalleja osaamisperusteisuuden, asiakkuuksien ja kumppanuuksien sekä tiedolla johtamiseen.
Parasta Palvelua
Kehittämisohjelmalla tuettiin työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnittelua, luotiin oppisopimuskoulutukseen ja koulutussopimukseen työelämän ja opiskelijan kannalta selkeät ja tehokkaat toimintatavat sekä yhdenmukaistettiin palveluprosessia.
Pedagogiset Ankkurit
Olemme kehittäneet Ammattiopisto Luovissa toteutettavaa pedagogiikkaa määrittelemällä Luovin pedagogiset ankkurit eli pedagoginen strategia.
PYRY – Pystyväksi ryhmässä
Kehitimme opiskelijoillemme mahdollisuuksia löytää vertaisryhmätoimintaan perustuvia onnistumisen kokemuksia työelämäyhteistyöstä. Kokemusten myötä valmistuvan opiskelijan luottamus omaan osaamiseen ja taitoihin suoritua työelämän vaatimuksista vahvistuu.
Reformi Telmassa
Ammatillisen koulutuksen uudistuksen vaikutukset ovat ulottuneet myös TELMA-koulutukseen. Hankkeen tavoitteena oli luoda uusia verkostoja työelämään.
ScalED – Scalable Education Solutions for Global Markets
Kehitämme koulutustuotteita etäopetukseen ja digitaalisiin sisältöihin ja valmiuksia kehitysyhteistyöhön yhdessä Pohjois-Pohjanmaan toimijoiden kanssa. Tavoitteena koulutusviennin edistäminen.
SEPRI
Enhancing mobility is one of the objectives of Education and Training 2020 framework. Students with vocational qualifications are expected to have international competences.
Skilling VET ecosystem
Skilling Eco -VET looks for solutions to solve the mismatch between the labour supply and the demand, to develop the partnerships between public and private sectors as well as to embed innovative and inclusive teaching and learning practices and methods into TVET training system.
SOS – Sujuva ohjaus ja siirtymät
Opetus- ja ohjaustyö tapahtuu monialaisissa ja muuttuvissa verkostoissa, solmuissa sekä työelämässä. Tämä omaan työhön ja verkostoihin integroitu pitkäkestoinen koulutuskokonaisuus vastasi tarpeeseen sitoa täydennyskoulutus omaan työhön ja työyhteisön osaamiseksi.
TEDDY – Työllistymisen edistäminen yhdessä
Projektissa on kehitetty ja pilotoitu työllistymiseen ja työssä pysymiseen liittyviä toimintatapoja, joiden on todettu olevan merkittäviä aiempien työllistämisen edistämiseen liittyvien hankkeiden, työnantajille tehdyn selvityksen ja muiden selvitysten sekä opintonsa päättäville opiskelijoille vuosittain tehtävän sijoittumiskyselyn mukaan.
Tehoa Telmaan
Projektin tavoitteena oli kehittää ja tuottaa yhtenäisiä toimintamalleja Telma-koulutuksen käyttöön.
Tehoa Telmaan työllistymällä
Kehitimme Telma-koulutukseen työelämälähtöisiä toteuttamistapoja, jotka tukevat opiskelijan sijoittumista entistä paremmin työelämään sekä etsiittiin Telma-opiskelijoille heidän osaamistaan vastaavia työtehtäviä työelämässä hyödyntäen kuvallisia työohjeita.
Tiedosta tehoa johtamiseen
Hankkeen tavoitteena oli tehdä johtaminen, toiminnan ohjaus ja päätöksenteko tietoperustaistaiseksi ja strategiaan pohjautuvaksi organisaation kaikilla tasoilla.
Tieto-osaamisen kehittäminen
Kehitimme ennakointitiedon hankintaa ja hyödyntämistä varmistaaksemme, että Luovin koulutustarjonta vastaa työelämän tarpeisiin myös tulevaisuudessa. Selvitimme, millaista täsmäosaamista ja kuinka paljon ravitsemis- ja matkailupalvelut –toimiala Lapissa tulevaisuudessa tarvitsee.
Tietoa kaikille!
Mitä tietoa tarvitsemme, mitä tietoa meillä jo on ja mitä meiltä mahdollisesti puuttuu? Mihin käytämme arviointi-, palaute- ja tulostietojamme sekä eri lähteistä saatavaa ennakointitietoa ja mihin näitä voisi käyttää? Näihin asioihin paneuduttiin Tietoa kaikille! -hankkeessa yhdessä mukana olevien koulutuksen järjestäjien oppilaitosten henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa.
TIETTY – Tietoa ja tukea työllistymiseen
Kehitimme työpaikalla järjestettävää koulutusta erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille. Tuimme opiskelijoiden työllistymisen mahdollisuuksia kehittämällä oppilaitosten henkilöstön osaamista, lisäämällä yhteistyötä Pohjois-Karjalan yritysten kanssa sekä kokeilemalla alueella toimivien henkilöstö- ja kuntoutusyritysten parhaita käytäntöjä ja toimintamalleja.
Timantti
Jatkoimme ammatillisten erityisoppilaitosten verkoston (AMEO) aiemmissa yhteishankkeissa hyväksi koettua yhdessä kehittämistä. Kehittämistyö hyödyttää laajemmin koko ammatillista erityisopetusta ja ammatillista koulutusta.
Timantti 2
Kehitimme koulutusta neljällä osa-alueella: Laadun kehittäminen, tarpeellisen ohjauksen kehittäminen, vertaisarviointi AMEO-verkostossa sekä selkeät tavoitteet koulutukselle, sen laadulle ja vaadittavuudelle.
Tolokusti verkossa
Tolokusti verkossa -hankkeessa tuotettiin laadukasta, mobiilia, interaktiivista ja itseohjautuvutta tukevaa opiskelumateriaalia verkko-oppimisympäristöön.
Tulevaisuuden työelämän starat
Kehitimme Valmiina työelämään -valmennuskokonaisuuden, jossa pilotoimme työllistymisen ohjausta. Valmennuksessa tunnistamme opiskelijoiden vahvuudet työntekijänä ja itsenäisenä toimijana sekä vahvistamme osaamista suunnitelmallisesti ja yksilöllisesti.
TUNTURI – Tunne- ja turvataidot osaksi työelämätaitoja
Kehitämme ja kokeilemme tunne- ja turvataitokasvatuksen menetelmiä ja materiaaleja. Opiskelijat, opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä työelämän edustajat osallistuvat työpajoihin sekä saavat perehdytystä teemaan eri tavoin. Kehittämistoiminnan pohjalta luomme TUNTURI-toimintamallin ennaltaehkäisevään tunne- ja turvataitojen kasvatukseen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa.
Turo 3.0
Kehitämme turvallisen opiskelun osaamista ja edistämme uusien toimintatapojen ja menetelmien käyttöönottoa oppilaitoksissa. Hankkeen koulutusten avulla jaamme opetus- ja ohjaushenkilöstölle tietoa ja käytännön menetelmiä oman organisaation kehittämiseksi nykyistä turvallisemmaksi oppimisympäristöksi.
Turvapaikan saaneiden maahanmuuttajien oppisopimuskoulutuksen ja työssäoppimisen kehittäminen 2016
Kehitimme malleja turvapaikan saaneiden maahanmuuttajien työpaikalla tapahtuvan (oppisopimuskoulutus ja työssäoppiminen) ammatillisen koulutuksen edistämiseksi. Kehittämistyössä parannettiin aikaisemmin hankitun koulutuksen, työkokemuksen ja muun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista ja sen pohjalta laadittavan yksilöllisen, työpaikalla tapahtuvan tutkinnon osaan tähtäävän koulutuksen suunnittelua. Teimme yhteistyötä työpaikkojen, keskeisten toimijatahojen ja sidosryhmien kanssa.
TYRSKY – Työelämän rajapinta koulutuksen kehittämisen ytimessä
Kehitimme työelämäyhteistyöhön liittyviä yhdenmukaisia palveluita, prosesseja ja materiaaleja ekosysteemiajattelulla. Kehittämistoimintaan osallistettiin työelämäyhteistyön eri osapuolet. Lisäksi kehitettiin opiskelijakohderyhmän työmarkkinakelpoisuutta tukevia kokonaisuuksia ja valmennusta.
Uusi suunta – uudet tekemisen tavat
Kehitimme Ammattiopisto Luovin toiminnan ohjaukseen uudenlaisen sparraavan toimintamallin.
Varmuutta Valmasta
Kehitimme menettelytapoja ja työvälineitä, joilla erityistä tukea tarvitseva opiskelija motivoidaan oman oppimisprosessinsa suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan aktiivisena subjektina.
Lisäksi kehitimme ohjausta työssäoppimiseen valmistautumisen yhteydessä sekä varmistimme kehittämistyön avulla erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen toteutumisen ja opiskelijoiden ohjautumisen tarpeidensa mukaiseen VALMA-koulutukseen.
Varustamo
Kehitimme uudenlaista yhteistyötä edistämään koulutuksen saavutettavuutta vaativaa erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille. Pyrimme rakentamaan joustavia ja yksilöllisiä opintopolkuja. Lisäksi edistimme ennakoivan ja yksilöllisen urahjauksen ja sijoittumisen tukemista vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työllistymisen tueksi.
VASKI – Vastuullinen ja kestävä ammatillinen koulutus
Olimme mukana laatimassa ammatillisen koulutuksen kestävyystiekarttaa, joka viitoittaa tietä ammatillisen koulutuksen kestävän kädenjäljen vahvistamiselle ja vihreälle siirtymälle. Kestävyystiekartta pohjautuu hankkeen keskeisiin kehittämisteemoihin.
VET – Vetävää, Erityistä ja Tunnettua ammatillista erityisopetusta
Hankkeessa tehtiin tunnetuksi ammatillista erityisopetusta. Tietoa jaettiin muun muassa hankkeessa tuotettujen videoiden sekä laadukkaiden infograafien muodossa.
VET Schools Doing Green
VET Schools Doing Green on eurooppalainen hanke, jonka tavoitteena on edistää kestävämpää ja ympäristötietoisempaa tulevaisuutta koulutuksen sekä siihen liittyvien käytännön toimien avulla.
Vetovoimala
Kehitimme erityisen ja vaativan erityisen tuen asiakkaiden ammatilliseen koulutukseen ohjaamisen ja siirtymävaiheen palveluja.
Virtuaalisesti vierellä
Kehitimme opintoihin kiinnittymistä tukeva Sulautuvan ohjauksen ja oppimisen -malli sekä malliin sisältyvä Sulautuvat menetelmät -tarjotin.
Voimaa vahvuuksista
Edistämme hyvinvointia ja osallisuutta tukevaa toimintaa oppilaitoksissa. Vahvistamme henkilöstön ennakoivan työn osaamista tukemalla hyvinvointiin ja osallisuuteen liittyvää vuorovaikutusosaamista sekä opetushenkilöstön positiivisen pedagogiikan osaamista.
Völjyssä
Kehitimme toimintaa erityistä ja vaativaa erityistä tukea opinnoissaan tarvitsevien opiskelijoiden opintojen keskeyttämisen vähentämiseksi.
Work it!
Work it! Work it! -hanke tarjoaa mahdollisuuksia erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työssäoppimiseen ulkomailla ja tarjoaa heille tasavertaiset mahdollisuudet kansainvälistyä. Hanketta rahoitti Hankkeen tavoitteet Work it! on kohdennettu opiskelijoille, jotka eivät voi lähteä yksin ulkomaille, vaan tarvitsevat tukea vaihdon aikana. Opiskelijat ovat eri alojen jatkavia opiskelijoita, jotka suorittavat toisen asteen ammatillista perustutkintoa seuraavilla aloilla: matkailu-, ravitsemis- ja talousala, […]
Ydinprosesseihin liittyvä osaamisen kehittäminen
Hankkeessa edistettiin HOKS- eli henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmaprosessiin sekä koulutus- ja oppisopimuksen palveluprosessiin liittyvää osaamista.
Yhdessä parasta!
Kehitimme asiakaslähtöisen ja yhdenmukaisen HOKS- eli henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmaprosessin sekä oppisopimus- ja koulutussopimusprosessin käyttöönottoa Luovin eri paikkakunnilla.
YTY 4
YTY 4-projektin tavoitteena oli vakiinnuttaa erityisopetuksen asiantuntijapalvelut pysyväksi osaksi ammatillisen erityisopetuksen kehittämistä.
Päättyneet hankkeet
Tarkastele hanketoimintamme historiaa päättyneiden hankkeiden listauksesta.
Hankkeissa tuotetut materiaalit
Tarkastele hankkeissamme tuotettuja materiaaleja materiaalipankistamme.
Lisätietoja
Hanketoiminnan asiantuntija
Irene Konttinen
040 319 3232
irene.konttinen@luovi.fi
Apulaisrehtori
Jussi Kajander
040 319 3464
jussi.kajander@luovi.fi
Asiantuntijapalvelujohtaja
Anne Tornberg
040 319 3675
anne.tornberg@luovi.fi
Kansainvälisyyspäällikkö
Mari Kontturi
040 319 3264
mari.kontturi@luovi.fi